Consumentenbond waarschuwt voor fouten bij overboekingen: let op de voorwaarden van de bank

17 oktober 2013 om 18:32
nl
De Consumentenbond zegt dat mensen goed moeten opletten wat de voorwaarden zijn van hun bank bij het overboeken van geld. Onlangs verloor een vrouw 15.000 euro, omdat ze die per ongeluk had overgemaakt aan een vrouw in Tilburg. Die heeft een gedeelte van het geld opgemaakt en 3000 euro teruggegeven.
Geschreven door

De ING Bank had geen controle gedaan op de naam en het rekeningnummer, zodat de vergissing niet is gezien. Volgens de Consumentenbond is dat niet verplicht. Om het geld terug te krijgen moet je naar de rechter.
De Tilburgse vrouw zit met grote schulden in de schuldsanering. Ze gebruikte het geld meteen om er het nodige van te betalen. Toen later bleek dat het om een vergissing ging, was er nog maar 3000 euro over. Die heeft ze teruggegeven.
Pijlen gericht op de bankenDe ongelukkige verzendster van het geld, een vrouw uit Friesland, wilde eigenlijk haar eigen schulden aflossen. Ze doet geen moeite om nog meer geld terug te krijgen van de Tilburgse vrouw. Volgens haar heeft dat geen zin. Ze richt haar pijlen op de banken die volgens haar veel betere controles kunnen doen.
De Consumentenbond is het daarmee eens. Het komt vaak voor dat mensen zich vergissen bij het internetbankieren. Sommige banken doen het perfect en geven een signaal af als de naam en het rekeningnummer niet overeenkomen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.