VIDEO

Philips presenteert nieuw logo: ‘Straalt een oorsprong uit om trots op te zijn’

13 november 2013 om 13:44
nl
Philips heeft woensdagmiddag zijn nieuwe logo gepresenteerd. Het nieuwe jasje grijpt terug naar het welbekende schild met de sterren en radiogolven uit de jaren dertig. Brabantse ontwerpers zijn voorzichtig enthousiast over het hernieuwde ontwerp.
Geschreven door

In een eerste oogopslag lijkt er weinig schuil te gaan achter het huidige logo van Philips. Maar schijn bedriegt. "Een logo straalt uit waar een bedrijf voor staat, en die uitstraling moet met de tijd mee. Het nieuwe Philips-logo staat aan de basis van een groter geheel. Het reflecteert de visie van het bedrijf", aldus vormgever Michelle Tjelpa van Oranje Vormgevers uit Eindhoven.
Het ontwerpen en veranderen van een logo is bovendien een gigantische onderneming. "Alle afdelingen moeten op de hoogte gebracht worden: van de leveranciers tot alle externe bureaus. Dat is een proces dat maanden, zo niet jaren wordt voorbereid. De kosten lopen in de miljoenen", stelt René van der Horst, ontwerper bij Studio Topixx, gevestigd in Best.
Teruggrijpen naar het verledenAan de dikke blauwe letters van weleer komt woensdag om vijf uur 's middags een einde. De herkenbaarheid gaat echter niet verloren. Het schild dat werd geïntroduceerd in 1931, met de vier sterren en de radiogolven, maakt een comeback.
"Het laat meer zien van de oorsprong", erkent Tjelpa. "Zeker in deze tijd van economische malaise is de geschiedenis van Philips iets waar je als bedrijf trots op mag zijn. Dat moet je uitdragen."
'Nieuw design logisch'Van der Horst vindt het nieuwe design niet meer dan logisch. "Toen het oude logo werd ontworpen was de tendens dat alle aspecten van een bedrijf in het logo verwerkt werden. Philips liet licht en radio terugkeren in het design."
Van der Horst hoopt ook dat de geschiedenis zijn weg naar het nieuwe logo vindt. "Het zou zonde zijn als die mooie historie nu niet zou worden benadrukt. Teruggrijpen naar het verleden en dat uiterlijk moderniseren is niet meer dan logisch."
Ruimte voor verbeteringVolgens Tjelpa was er zeker ruimte voor verbetering. "Het oude logo was heel eenvoudig en herkenbaar, maar dat is ook gelijk het nadeel. Het is erg zakelijk en afstandelijk."
Van der Horst sluit zich daarbij aan. "Het oude logo is geen geweldig logo. Ik heb het altijd een beetje gedateerd gevonden. Goed is wel dat het consequent door Philips gebruikt werd. Dat maakt het krachtig. Het op een goede manier toepassen van een minder logo kan even effectief zijn."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.