Tijdschriftenwinkel IMS in Breda nog steeds 'n succes
IMS heeft zo'n 7000 bladen, uit binnen- en buitenland. Ook hier zien ze dat het minder gaat met de verkoop van tijdschriften. Claudia van Dongen, manager van IMS: "Mensen hebben tegenwoordig weinig tijd om te lezen en tijdschriften zijn eerlijk gezegd niet goedkoop."
Tien procent dalenSteeds minder mensen kopen dus een tijdschrift. Dat betekent minder adverteerders en dus minder winst. Uitgever Sanoma kondigde onlangs nog aan verschillende bladen af te stoten.
Ook bij mediaconcern Audax in Gilze, waar ze miljoenen tijdschriften naar duizenden winkels verspreiden, zien ze dat het terugloopt. Directeur Eric Willems: "We vrezen dat de markt dit jaar met tien procent zal dalen."
Veel specialistische bladenOndanks deze negatieve trend, gaat het bij de International Magazine Store nog best wel aardig. Het geheim: ze hebben veel specialistische bladen. Van Dongen: "Bijvoorbeeld tijdschriften over handwerken of over fotografie. Die doen het goed en we hebben ze uit binnen- en buitenland. Als we een blad niet hebben, zorgen we ervoor dat we het krijgen."
Een grote concurrent van het gedrukte tijdschrift is het internet. Mensen lezen steeds vaker hun blad op een computer, smartphone of tablet. Toch zijn ze bij IMS optimistisch.
Papieren in je hand voelen"Tijdschriften zullen altijd blijven. Er zijn altijd mensen die papier in hun hand willen voelen. Hoe we er over tien jaar voor staan? Dat is moeilijk te zeggen, maar dat geldt voor iedereen", zegt Van Dongen.