Geschiedenis Bels Lijntje in tentoonstelling Erfgoed Depot in Riel

RIEL - Brabant telt een aantal historische spoorlijnen die niet meer bestaan. Het Duits lijntje, het Halve Zolenlijntje, en het oudste - en misschien wel het minst bekende -, het Bels lijntje. Juist over deze voormalige spoorverbinding die liep van Tilburg naar het Belgische Turnhout gaat een tentoonstelling in het Erfgoed-depot in Riel.

De spoorwegverbinding, met Nederlandse stations in Tilburg, Riel, Alpen en Baarle-Nassau werd in 1867 in gebruik genomen. Uiteindelijk werd het traject 31 kilometer lang.

Het spoor werd gebruikt voor passagiers- en goederenvervoer tussen België en Tilburg. Vooral de wolindustrie in Tilburg had grondstoffen nodig zoals kolen voor het aandrijven van de weefmachines.

Half miljoen intstrumenten
Maar niet alleen de wolindustrie profiteerde van het Bels Lijntje. Ook muziekinstrumentenfabriek Kessels in Tilburg had een eigen spooremplacement. Goederen en halffabricaten werden per trein aangevoerd. Kant en klare instrumenten vonden over het spoor hun weg naar heel Europa.

In de fabriek zijn in totaal 500.000 instrumenten op ambachtelijke wijze gemaakt. De fabriek sloot de jaren vijftig maar de geschiedenis ervan wordt uitvoerig beschreven op de tentoonstelling.

Miniatuurtreinbaan
Speciaal voor de expositie is een miniatuurtreinbaan gebouwd met daarop een model van de legendarische NS 3737, de stoomlocomotief die op het Bels lijntje reed.

Verder zijn er veel spoorwegattributen bij elkaar gebracht om een zo goed mogelijk historisch beeld te geven van het Bels Lijntje, dat uiteindelijk in de jaren '70 van de vorige eeuw overbodig werd.
Deel dit artikel: