Video

Wietpas kost coffeeshops veel klanten, goede zaken voor straatdealers

19 mei 2013 om 08:00
nl
De coffeeshops in Brabant hebben het zwaar. Hun omzetten zijn dit jaar hard teruggelopen. Het gaat gemiddeld om zo’n veertig procent. Mensen die vroeger in de coffeeshop kochten, kopen nu hun drugs op straat.
Geschreven door

Omroep Brabant maakte een ronde langs coffeeshops in Tilburg, Breda, Den Bosch, Oss en Eindhoven. Alle zaken zagen hun omzet en hun bezoekersaantallen met tientallen procenten dalen. The Grass Company in Tilburg verloor veertig procent van de omzet in Tilburg en dertig procent in Den Bosch. “Het is het zwartste jaar uit het 32-jarige bestaan van ons bedrijf”, zegt Gijs van Schijndel, manager bij The Grass Company.
Coffeeshop PinkOok bij coffeeshop Pink in Eindhoven is 'het huilen met de pet op', vindt eigenaresse Lisa Lankes. “Ik ben bijna de helft van mijn bezoekers en omzet kwijtgeraakt.” Bij De Jungle in Oss is het volgens de eigenaar ruim 35 procent. “Het is bar slecht”, aldus eigen Rene van Valkenburg. Idem bij De Baron in Breda. Daar is ook zo'n driekwart van het personeel ontslagen. Bij de overige coffeeshops is de helft van het personeel verdwenen.
Een jaar geleden is de wietpas ingevoerd. Een half jaar later is deze registratie van klanten weer afgeschaft. Vanaf januari mochten Nederlanders, die zich konden identificeren en een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie hadden, weer wiet kopen in coffeeshops. Maar het grootste leed is al geleden, vinden de coffeeshopeigenaren. “Veel klanten hebben hun weg gevonden naar de straathandel. Telefoonnummers uitwisselen met de dealer en via een berichtje krijg je de bestelling thuis afgeleverd. Veel klanten komen niet meer naar de shop.”
CDA is blij met de omzetdaling Een van de politieke partijen die het hele gedoogbeleid wil afschaffen, is het CDA. Tweede Kamerlid Peter Oskom is dan ook blij met de daling van de bezoekerscijfers. "Ja ik vind het goed nieuws, dat betekent dat er minder bezoekers komen."
Hij heeft geen eenduidige verklaring over waarom de bezoekers weg blijven. "Het kan zijn dat mensen het nu op straat kopen of het kan zijn dat ze ervan afzien omdat ze minder geld te besteden hebben. Hoe dan ook, het beleid staat met handhaving van de politie. Als ze dat niet doen, dan is het vechten tegen de bierkaai."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.