Hoera! Facebook bestaat tien jaar en Omroep Brabant viert het feestje mee

4 februari 2014 om 17:34
nl
De virtuele slingers en koddige smileys mogen uit de kast: 's werelds grootste sociale medium is dinsdag tien jaar oud geworden. Een decennium na zijn oprichting is Facebook niet alleen dagelijkse kost voor veel Brabanders, maar ook voor de redactie van Omroep Brabant. Reden voor een overzichtje.
Geschreven door

Niemand wist dat 'The Facebook', zoals medeoprichter Mark Zuckerberg het medium op 4 februari 2004 op het web lanceerde, uit zou groeien tot een sociaal platform met meer dan 1,1 miljard profielen. Omroep Brabant was er iets later bij: vanaf 17 februari 2011, om precies te zijn.
Allereerste Facebook-berichtDe redactie plaatste die dag haar allereerste Facebook-bericht: een fotocompilatie van het pand, enkele werknemers en plaatjes van de website. De eerste reactie op dat bericht stamt af van Ilse Mol: "Oproep Brabant kijken groetjes leuk groetjes treug van ilse". Ja, met zo veel spelfouten.
Sindsdien is de pagina verworden tot een platform voor discussie en het tippen van nieuws, een portaal naar de Brabantse waan van de dag en een uithangbord voor wat leeft in de provincie; een krachtig platform voor de redactie om Brabanders mee te bereiken. De pagina is dan ook in rappe vaart in bereik gegroeid.
Berichten met het meeste bereik ('reach') op Facebook:


Likes, berichten en recordsOp 9 november, maanden na het plaatsen van het eerste Facebook-bericht, had Omroep Brabant al duizend likes te pakken (de duizendste 'liker' won een iPod Nano). Reden voor een feestje, maar dat bleek enkel het begin. Op 14 december 2012 groeide dat aantal uit naar 7500 likes. Op 2 januari 2014 waren dat er 25.000.
Dinsdag, de dag van het jubileum van de website, pronken er bijna 30.000 likes op de Facebook-pagina van Omroep Brabant. Verantwoordelijk voor die groei van de pagina zijn meer dan 3000 Facebook-berichten, die collectief meer dan 152.000 keer werden geliked, ruim 36.000 keer werden gedeeld en op bijna 45.000 reacties konden rekenen.
Het meest gelezen bericht op Facebook is overigens vrij recent: het ontroerende bericht over de terminale Ossenaar die afscheid wilde nemen van zijn drie pony's bereikte bijna 1,2 miljoen mensen op het sociale medium. Een record.
Facebook-feitjesDe geschiedenis van Omroep Brabant op Facebook is echter pril vergeleken bij die van het medium zelf. Het jubileum levert dan ook enkele imponerende statistieken op.

  • 48 procent van alle Facebook-gebruikers logt iedere dag in
  • 48 procent van de Facebook-gebruikers tussen de 18 en 24 jaar logt in net nadat ze wakker zijn
  • Het medium kent 54.200.000 pagina's
  • De gemiddelde Facebook-gebruiker heeft 130 vrienden
  • De site is leesbaar in zeventig verschillende talen
  • 81 miljoen Facebook-profielen zijn nep

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.