Video

Medewerker hoofdkantoor Essent pleegde fraude samen met klanten uit Den Bosch

27 januari 2014 om 19:09
nl
Een medewerker van het hoofdkantoor van Essent in Den Bosch pleegde fraude samen met klanten. Essent bevestigde maandag aan Omroep Brabant dat de medewerker inmiddels is ontslagen en dat er aangifte is gedaan bij de politie. Volgens een anonieme bron gaat het om tenminste tientallen gevallen in Den Bosch.
Geschreven door

De medewerker van Essent had toegang tot de financiële administratie van het bedrijf, volgens de anonieme bron. Hij zou 'te veel betaald geld' terugstorten op de rekening van klanten, terwijl er geen sprake was van teveel betaald geld. Een deel daarvan stak de medewerker in eigen zak.
Volgens de anonieme bron zou het om tenminste tientallen fraudegevallen in Den Bosch gaan. Gemiddeld zou het om zo'n tweeduizend euro per geval gaan, maar er zouden ook fraudegevallen van rond de tienduizend euro zijn.
'Gemakkelijke manier van geld verdienen'Essent, onderdeel van RWE, is in gesprek met de betrokken klanten over een terugbetalingsregeling. In het kader van het lopende onderzoek kan het bedrijf niet prijsgeven hoe lang de fraude heeft gespeeld en wanneer de medewerker precies is ontslagen.
De politie bevestigt dat er aangifte is gedaan en dat het onderzoek loopt. Ook laat het Openbaar Ministerie weten dat de aangifte bij hen binnen is en dat er naar wordt gekeken.
'Al jaren aan het frauderen'De anonieme bron laat Omroep Brabant weten dat de medewerker al 'jaren aan het frauderen' was. De desbetreffende medewerker, een man uit Den Bosch, zou in de nabije omgeving bekend staan als de aanbieder van een 'gemakkelijke manier om snel geld te verdienen'.
Voor zijn diensten zou hij contant worden betaald. De mensen die het geld kregen, wisten dus dat ze fraudeerden. De medewerker heeft volgens Essent 'waarschijnlijk samengewerkt met enkele klanten'.
Sporen verdoezelenOm zijn sporen te verdoezelen, zou de medewerker van Essent, tientallen huishoudens extra geld hebben teruggegeven uit naam van Essent. Hierdoor is het voor Essent moeilijk te achterhalen welke energieafnemers precies hebben gefraudeerd.
Eind december kregen diverse betrokken gezinnen een aanmaning in de bus dat ze te veel geld hadden ontvangen. De anonieme bron is een bekende van enkele van deze gezinnen.
Financiële problemenVolgens hem zijn enkele gezinnen door de plotselinge aanmaning in de financiële problemen geraakt. "Het probleem is dat niet iedereen hiervan weet. Sommigen hebben geld teruggekregen maar moeten nu binnen zes maanden een bedrag van enkele duizenden euro's terugbetalen."       
Volgens de anonieme bron kunnen mensen die hebben samengewerkt met de medewerker van Essent niet zomaar naar de politie stappen. "Zij weten dat ze schuldig zijn, maar komen door de grote aanmaningen nu in de financiële problemen." 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.