Dief belt voor 1000 euro met gsm van bejaarde, na driejarig gevecht betaalt Vodafone alles terug
Adriane woont samen met haar doodzieke man in Eindhoven.
Centen bij elkaar schrapenHaar 86-jarige man is gebonden aan bed en wordt drie keer per dag verzorgd. Daardoor draagt Adriane de last van het huishouden en het regelen van de financiën. De bejaarde vrouw moet veel moeite doen om alle rekeningen te betalen. "Ik moet de centen bij elkaar schrapen."
Ze schafte de gsm met abonnement bij Vodafone aan voor noodgevallen. Als ze even een boodschap moest doen kon haar man haar tenminste bereiken. "Ik ben eigenlijk altijd zoveel mogelijk thuis en daarom gebruikte ik die telefoon haast nooit. Pas toen ik de rekening van duizend euro binnenkreeg, ontdekte ik dat het toestel weg was."
Dreigende telefoontjes van incassobureauZe deed aangifte en liet het toestel blokkeren, maar de rekening moest ze wel betalen. "In principe zijn klanten verantwoordelijk voor wat er met hun telefoon gebeurt, ook als deze gestolen is", zo legt een woordvoerder van Vodafone uit. Omdat Adriane weigerde de rekening te betalen, kreeg ze te maken met incassobureau Intrum Justitia.
"Ze vielen me echt lastig. Belden me vaak op en dreigden met een busje van het incassobureau voor de deur te gaan staan. Het idee alleen al vond ik verschrikkelijk." Maar Adriane hield vol en weigerde te betalen. "Totdat het incassobureau met een rechtszaak dreigde. Ik heb toen een betalingsregeling van twintig euro per maand afgesproken."
'ik doe een beroep op uw redelijkheid'Geld dat ze eigenlijk niet kon missen. Ze liep achter met het betalen van de huur door de hoge medische kosten die ze voor haar man moest betalen. Wijkagent Henri Spaan maakte zich zorgen over het echtpaar en schreef een brief aan Vodafone. "Ik doe een beroep op uw redelijkheid en uw billijkheid gezien de financiële situatie van mevrouw", stond in zijn brief geschreven. Maar Vodafone gaf niet thuis.
Spaan nam contact op met Omroep Brabant. Na een telefoontje met Vodafone, besloot het bedrijf het hele verhaal uit te zoeken.
'We zijn erdoor gegrepen'"We hebben het persoonlijke verhaal van mevrouw aangehoord en uitgezocht en we zijn erdoor gegrepen", zo zei een woordvoerder tegen Omroep Brabant. Hoewel Vodafone nog steeds vindt dat klanten verantwoordelijk zijn, ook bij diefstal, besloot het bedrijf de resterende schuld van mevrouw kwijt te schelden en alles wat ze al had betaald, terug te betalen.