'Van Bavaria mag je wel drinken als je 16 jaar bent'

OOSTERHOUT - Huh! Staat dat er nu goed op de posters van de campagne 'Drink als een prins' van Bavaria uit Lieshout? Zegt Bavaria nu dat je al mag drinken vanaf zestien jaar? Ja, het staat op de poster die op veel bushokjes in Brabant te vinden is. De brouwer lijkt even vergeten te zijn dat je sinds 1 januari pas vanaf je achttiende alcohol mag nuttigen.
De bierbrouwer uit Lieshout lanceerde onlangs haar nieuwe reclamecampagne voor carnaval. Bavaria wil iedereen uitrusten met de Bier Scepter en dus moet het ding aan de man gebracht worden. Er wordt een gelikte clip gemaakt met de Gebroeders Ko & La Bamba en overal komen posters te hangen.

Posters hangen overal
De website OokvanWosterhout spotte in de abri van bushalte De Biezenbeemd in Oosterhout de poster van Bavaria. Linksonder in de hoek staat het toch echt: 'Geen 16? Geen druppel'. Maar ook in Limburg zijn de reclameposters gezien.

Een stomme blunder van de brouwer uit Lieshout? "Nee hoor", zegt woordvoerder Inge van der Heijden. "We zitten namelijk nog midden in een overgangsregeling van de oude naar de nieuwe slogan. We moeten ruim op tijd het drukwerk inplannen en op dat moment was er nog geen nieuw logo met achttien er in. Daarom hebben we er voor gekozen om zestien te laten staan. Dat mag nog tot 1 juli."

Stickers plakken
Maar intussen hangt heel het zuiden van het land vol met de 'oude' drankwaarschuwing. "In kroegen hangen verreweg de meeste posters", vertelt de woordvoerder. "Alle horecaondernemers krijgen van ons een sticker om over de zestien heen te plakken."
Of Bavaria dat ook gaat doen in alle bushokjes is niet zeker. "Daar moeten we nog over nadenken."

Reclamestunt
De foute leeftijdsgrens levert Bavaria veel media-aandacht op. 'Ik denk niet dat het een bewuste reclamestunt is', zegt Sander Dam van het Brabantse reclamebureau DplusM. "Ik zou het mijn klanten nooit adviseren. Je loopt toch een groot risico omdat comazuipen onder jongeren een negatieve bijsmaak heeft. Toch lijkt het op dit moment positief uit te pakken. Je kunt denken; na de omstreden jurkjes is het Bavaria weer gelukt!"