Video

Pieter van den Hoogenband haalt in open brief uit naar zwembond: 'Asociaal gedrag'

12 maart 2014 om 12:58 • Aangepast 22 november 2020 om 01:32
nl
Oud-zwemmer Pieter van den Hoogenband heeft in een open brief flink uitgehaald naar de zwembond KNZB. De oud-zwemmer stelt in de brief onder meer dat hij niet meer wil samenwerken met mensen die liegen en beticht de organisatie van asociaal gedrag.
Profielfoto van
Geschreven door

Aanleiding voor de boze brief is dat de zwembond de Pieter- Cup heeft geschrapt bij de komende editie van de Swim Cup in Eindhoven. Volgens Pieter van den Hoogenband schuift de KNZB de schuld hiervan in zijn schoenen en daar is hij het niet mee eens. Pieter van den Hoogenband gaat nu zelf de Pieter-Cup organiseren.
De open brief van Pieter van den Hoogenband:
Beste jeugdzwemmers van Nederland,
Toen ik eind 2008 afscheid nam als topzwemmer kreeg ik tijdens een schitterend afscheidsfeest tal van cadeaus. Het allermooiste vond ik echter, dat er die dag voor het eerst werd gezwommen om de Pieter-Cup. Als jochie van 10 jaar zwom ik zelf de Speedo-finales in 1988 tussen de series en finales van de grote mannen op het 'echte' NK. Machtig vond ik dat toen. En dat gevoel wilde ik de talenten van nu ook meegeven tijdens mijn afscheid: een droom, inspiratie, een enorme impuls voor hun eigen loopbaan.
De eerste jaren genoot ik met volle teugen van deze wedstrijd, die niet alleen voor mij, maar vooral voor de aanstormende jeugd een speciale betekenis had. Het werd een traditie. Men kwam van heinde en verre naar het zwemstadion in Eindhoven om te strijden om de Pieter-Cup. En altijd stond ik tijdens de Swim Cup een paar uur langs de badrand om met alle ploegen die aan de Pieter-Cup meededen, op de foto te gaan. Een prachtige ervaring.
Tot zover geen vuiltje aan de lucht…Totdat de KNZB en - later - de Stichting Internationale Zwem Evenementen (SIZE) het nodig vonden om dit pure evenement om te toveren in een melkkoe. Zonder overleg met mij of mensen in mijn omgeving die weten hoeveel waarde ik hecht aan de Pieter-Cup, werd ik geconfronteerd met aanpassingen in het oorspronkelijke concept. Ik heb dit asociale gedrag steeds gedoogd, omdat ik het feestje voor de kinderen niet wilde verpesten.
Ik heb verschillende keren geprobeerd het tij te keren, maar ik stuit telkens weer op een muur van onwil en onkunde. Om een heeeeeeeeeeeeeel lang verhaal kort te maken: dit jaar wordt er helaas niet meer om de Pieter-Cup gezwommen tijdens de Swimcup in Eindhoven. Wel om de Miniorencup en de Juniorencup. Dat is nog tot daar aan toe, maar de KNZB en SIZE proberen nu de 'schuld' hiervan bij mij neer te leggen. Vrijwilligers van het eerste uur worden door deze onbetrouwbare figuren op het verkeerde been gezet, met als gevolg dat het nu net lijkt of ik 'zomaar' de stekker uit de Pieter-Cup heb getrokken. Dat laatste klopt, maar de ware reden is dat zíj me geen andere keus lieten. De KNZB en SIZE hebben de Pieter-Cup namelijk zelf beroofd van haar unieke karakter.
Ik wens niet langer samen te werken met mensen die liegen of op z'n minst de waarheid dusdanig verdraaien, dat vrijwilligers ineens gaan twijfelen aan mijn inzet en betrokkenheid. Vrijwilligers die ik al mijn hele leven ken en die ik die eeuwig dankbaar ben voor de enorme bijdrage die ze achter de schermen hebben geleverd aan mijn successen. Zou ik die mensen nu ineens zomaar in de steek laten?! En ik ben er ook niet op uit om een unieke wedstrijd voor de jeugd van de kalender te schrappen. Even voor alle duidelijkheid: laat je alsjeblieft niet misleiden, komende Swimcup is er dus geen 6de versie van de Pieter-Cup. Ook al probeert men dat op een stiekeme manier zo te verkopen!
Daarom ga ik nu zelf de Pieter-Cup organiseren. Samen met een aantal oude zwemvrienden en -vriendinnen en Swimcup-vrijwilligers die ons willen helpen. Mensen met wel pure passie voor de zwemsport en die écht begaan zijn met de toekomst van het Nederlandse zwemmen.
Bij de Pieter-Cup nieuwe stijl (of dus eigenlijk oude stijl…) gaat de beste jeugd van Nederland de strijd met elkaar aan. Met plezier en kwaliteit als basis. In het water en op de kant. Zoals het hoort.
Wie doet er mee? Binnenkort maken we bekend wanneer de enige echte Pieter-Cup wordt gehouden.
Pieter van den Hoogenband
Van den Hoogenband heeft inmiddels op Twitter al heel wat enthousiaste reacties gekregen op zijn plannen.

Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.