Barsten in 'de ruit' rond Eindhoven, nieuw college Helmond wil niet meer meewerken

23 april 2014 om 13:51
nl
Het nieuwe college van Helmond wil niet meer meewerken aan een nieuwe autoweg ten noordoosten van Eindhoven. Dat staat in het coalitie-akkoord dat dinsdagavond is gepresenteerd. Ook de steun van Eindhoven aan de 'ruit' staat op losse schroeven omdat het college gevormd wordt door vier partijen die daar allemaal tegen zijn.
Geschreven door

Volgens actie-comité 'Stuit de Ruit' is hiermee het draagvlak in de regio voor de nieuwe autoweg totaal verdwenen, omdat eerder ook Son en Breugel en Laarbeek zich tegen de weg hebben gekeerd. Het comité schrijft op de website dat voor de provincie nu geldt dat 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald'.
Wat doet Eindhoven zelf?Helmond zou 6,7 miljoen euro bijdragen aan de weg, maar trekt dat bedrag nu in. Eindhoven zou net zoveel meebetalen. Of het nieuwe college, van PvdA, SP, D66 en GroenLinks dat bedrag ook intrekt, is nog niet duidelijk.
De provincie zegt kennis genomen te hebben van het standpunt van het nieuwe college van Helmond. Provinciebestuurder Ruud Van Heugten zegt dat eerst met de nieuwe wethouders in gesprek wil voordat hij een reactie geeft.
Ruit van snelwegen De nieuwe weg moet de A50 (Oss-Eindhoven) verbinden met de N279 (Veghel-Helmond). Die weg zou oostelijk van Helmond aansluiten op de A67 (Eindhoven-Helmond).
Op die manier kan het verkeer naar het zuiden Eindhoven ook oostelijk passeren en zou er een ruit van snelwegen rond Eindhoven ontstaan. De kosten zijn begroot op 865 miljoen euro.
Forse vraagtekensDe Tweede Kamer zette eind vorig jaar forse vraagtekens bij de Brabantse plannen. De vraag is vooral of het geld niet beter gebruikt kan worden voor het verbeteren van de bestaande snelwegen A58 (Bergen op Zoom-Eindhoven) en A67.
De provincie en het Rijk zijn nu bezig met een gezamenlijk onderzoek om die vraag te beantwoorden. De Tweede Kamer bespreekt dat onderzoek in het najaar.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.