Digitale krantenkiosk Blendle gelanceerd

28 april 2014 om 12:04
nl
De digitale krantenkiosk Blendle is maandag van start gegaan. Blendle kan vergeleken worden met iTunes. Je kunt artikelen per stuk afrekenen, waardoor je geen hele krant of geen volledig tijdschrift hoeft te kopen. Alexander Klöpping uit Oss is samen met Marten Blankesteijn de bedenker van Blendle.
Geschreven door

Wie toegang wil krijgen tot artikelen, moet zich eerst registreren op de website. Vervolgens boek je geld over vanaf je bankrekening naar je Blendle-portemonnee, waarna je kunt betalen voor de artikelen die je wil lezen.
WereldprimeurDe digitale kiosk telt maandag al 20.000 gebruikers. "Zoals we niet meer bereid zijn om een hele cd te kopen voor één nummer, zijn we ook niet meer bereid om een hele krant te kopen voor één artikel", vertelt Klöpping. Hij spreekt van een wereldprimeur.
De mannen zijn de afgelopen tijd bestookt met enthousiaste reacties. "Niet alleen van gebruikers, maar ook van uitgevers uit het buitenland die titels willen aanbieden. Vanuit het buitenland krijgen we misschien nog wel meer aandacht dan in Nederland.''     Mensen kunnen op de site gratis door een krant of tijdschrift bladeren en als ze een artikel willen lezen, betalen ze tussen de 10 en 25 cent. De uitgever bepaalt de prijs, legt Klöpping uit. "Zeventig procent daarvan gaat naar de uitgever en dertig procent naar ons.'' Mocht het gekochte bericht tegenvallen, dan kun je je geld terugvragen. Volgens Klöpping is dat tot nu toe bij drie procent van de stukken gebeurd.
Internationale titelsAlle kwaliteitskranten en tijdschriften en de Story zijn te vinden op Blendle. Het aanbod van regionale dagbladen is nog niet groot, maar de komende weken komen er meer titels bij. Klöpping ziet graag dat het rijtje wordt aangevuld met internationale titels. "Het zou heel vet zijn als je ook The New York Times of La Gazzetta dello Sport op Blendle kunt lezen.''
Blendle begon in januari met 50 testers, onder wie radiodj's, politici en columnisten. Sindsdien breidt de groep steeds verder uit. Opvallend is volgens Klöpping dat ruim zeventig procent van de gebruikers jonger is dan veertig jaar. Hij hoopt dat zijn initiatief uitgroeit tot een site waar 'een heel grote groep af en toe een stuk koopt'. "Net zoals ze af en toe een app aanschaffen.''
[YouTube:body:https://www.youtube.com/watch?v=ifmRWuVYBuA]

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.