Wat is de beste Brabantse WK-actie: de HolánDress, het juichpak, de WK Dress of de FlagDress?

23 mei 2014 om 18:17 • Aangepast 24 april 2020 om 13:13
nl
De HolánDress van Bavaria, het juichpak van Roy Donders, de WK Dress van Olcay Gulsen en de FlagDress uit Uden: we worden overspoeld met kledingstukken die we volgende maand zouden moeten aantrekken om Oranje aan te moedigen op het WK. Omroep Brabant vroeg marketingexpert Rob Adams de producten onder de loep te nemen. "In de wereld van WK-acties is weinig originaliteit te vinden."
Geschreven door

Dat de producten weiniger origineel zijn, blijkt ook wel uit de vier WK-acties van Brabantse komaf. In alle gevallen gaat het om kledingstukken. "Bestaande ideeën worden meestal continue verbeterd", zegt Rob Adams van marketingbureau Six Fingers uit Eindhoven.
HolánDressWe beginnen met de HolánDress (13 euro) van Bavaria. Het biermerk uit Lieshout mag niet ontbreken in het geweld aan WK-producten. "Vier jaar geleden brachten ze vernieuwing met de DutchDress op het WK in Zuid-Afrika, met internationale ophef tot gevolg. Super! De dames in kwestie waren niet allemaal Bavaria-fan, wat bleek uit hun Hyves-pagina waarop bij een van de dames Heineken als favoriete merk stond vermeld", legt Adams uit. 
Ook dit jaar kan Bavaria rekenen op een compliment van de marketingexpert. "De HolánDress vindt zijn kracht in de stijlvolle uitstraling en de mogelijkheid om het op meerdere manieren te dragen. In de reclame worden de overeenkomsten tussen Nederland en Brazilië getoond met een knipoog."
Mannen vallen buiten de boot Toch heeft Adams ook een kanttekening bij de actie. "Bavaria sluit een deel van de markt uit door zich uitsluitend op vrouwen te richten, maar dat is weloverwogen gedaan omdat het anders niet mogelijk was om een stijlvol kledingstuk te maken. Als het bij iedereen een beetje staat, staat het niemand echt goed."
Juichpak Roy DondersComplimenten voor het juichpak van supermarkt Jumbo uit Veghel, ontworpen door de Tilburgse stylist Roy Donders. "De kracht van de campagne is dat het heel slim inspeelt op de bestaande hype van de huispakken en de populariteit van Roy Donders. Het liedje met René Froger is catchy. De populariteit van het pak en het liedje kunnen elkaar versterken."
Het juichpak is voor klanten voor tien euro te koop na inlevering van vijf WK-zegels (bij 50 euro aan boodschappen). "Het juichpak is naar verhouding duur, maar gezien de voorziene populariteit zal dit geen probleem vormen voor de actie." Adams spreekt over een krachtige, actuele, maar daardoor wel gedateerde campagne.
WK DressOok mode-ontwerpster Olcay Gulsen uit Waalwijk stapt in de wereld van WK-gadgets. Ze ontwierp twee jaar geleden de DutchDress voor Bavaria, maar dit jaar gaat ze een samenwerking aan met supermarkt Albert Heijn. Een oranje jurkje (10 euro) met de tekst: 'Super 14 team'. "Het jurkje kan door dames met veel verschillende lichaamsvormen gedragen worden", complimenteert Adams.
Alhoewel Albert Heijn het jurkje in de winkel verkoopt, pakt de grootgrutter niet uit met de actie. "Wij hebben al een andere WK-actie", luidt het commentaar van de supermarkt. Daarom is het de vraag of de WK-Dress een succes gaat worden.
FlagDress uit UdenTot slot is er nog een jurkje van Udense makelij: de FlagDress. Een jurkje in rood-wit-blauw, dat voor tien euro te koop is bij textielgigant Zeeman. "Een wel erg directe kopie van het idee van Bavaria. Grappig verzonnen, de combi tussen paaldansen en vlaggenstok, maar eerlijk gezegd meer ook niet."
Adams heeft een duidelijke winnaar in gedachten: "De HolánDress: een mooie voortzetting van het jurkje."[YouTube:https://www.youtube.com/watch?v=fMqK8ZF2e2s]

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.