Den Bosch haalt miljoenen extra op dankzij reclamecampagne

30 juli 2014 om 14:24
nl
De gemeente Den Bosch heeft dankzij een promotiecampagne vorig jaar op stations, in landelijke dagbladen en op internet ruim 6,7 miljoen euro opgehaald. Bovendien leidde de campagne tot 131.500 extra bezoekers aan de binnenstad. Den Bosch denkt dan ook na over een eventuele vervolgcampagne, zo laat ze desgevraagd weten.
Geschreven door

Den Bosch begon de promotiecampagne vorig jaar om de stad landelijk bekend te laten staan als 'verrassend' en 'veelzijdig'. Daarvoor trok de gemeente 250.000 euro uit. Een deel van dat bedrag kwam van het geld dat de gemeente apart houdt voor een driejaarlijks themajaar. De rest kwam van een apart budget voor de aankleding van de stad en van regionale bedrijven.
De 6,7 miljoen euro gaat niet direct naar de kas van de gemeente, maar naar de bedrijven in de stad. Bezoekers gaven bijvoorbeeld geld uit in restaurants en voor hotels. "De promotie kun je dan ook zien als een impuls voor de stad", legt een woordvoerder uit. "De gemeente krijgt daar ook een deel van. Bijvoorbeeld in de vorm van toeristenbelasting."
Positiever beeldUit onderzoek van Continu Vakantie Onderzoek komt naar voren dat zo'n 634.000 mensen de reclame zagen. Bijna dertig procent van de  geënquêteerden liet weten door de evenementen in de stad een positiever beeld van Den Bosch hebben gekregen dan ervoor. Het gaat dan onder andere om theaterfestival Boulevard.
De Bossche gemeenteraad behandelt in september het voorstel om de komende jaren jaarlijks 75.000 euro beschikbaar te stellen om de stad te blijven promoten. Die campagne zou dan zeker tot en met 2016 moeten lopen, aldus een woordvoerder.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.