Kate Bush 36 jaar na legendarisch Efteling-optreden terug op podium: ‘Ze was niet te stoppen’

26 augustus 2014 om 17:49
nl
Wuthering Heights en Running Up That Hill zijn niet de enige vertoningen waarmee de Britse zangeres Kate Bush zich onsterfelijk heeft gemaakt, in 1978 nam ze een special op in de Efteling in Kaatsheuvel. Dinsdag staat Bush na lange tijd weer terug op de planken, 36 jaar na dat sprookjesachtige optreden.
Geschreven door

De special in de Efteling was een promotie voor Bush’ debuut-lp en de opening van het Spookslot, de destijds nieuwe publiekstrekker van het attractiepark. Toen de special werd uitgezonden, was het ook meteen het eerste Nederlandse televisieoptreden van de jonge zangeres.
Lange, zware dagen"Het waren hele heftige dagen”, herinnert lichtontwerper Bert Klos zich de opnamen van de twintig minuten durende special. “Er waren zoveel verschillende locaties en ik wilde het optreden van Bush overal zo goed mogelijk aanvullend ondersteunen met licht.” De Efteling was geen onbekend terrein voor Klos. De inmiddels gepensioneerde lichtontwerper had nota bene zelf meegewerkt aan het lichtplan in het Spookslot.
Ook Henk Gulikers, die het camerawerk voor zijn rekening nam, heugt zich de lange werkdagen nog: “We sliepen pas rond drie uur ’s nachts en om halfzeven ’s ochtends zaten we weer aan de ontbijttafel met Kate en een kopje thee. Dat was in Hotel De Swaen in Oisterwijk.” [YouTube:body:http://youtu.be/nRgiOclY-H4]
“Een kleine, korte Britse met een ijl stemmetje”, haalt lichtontwerper Klos zich Kate Bush voor de geest. “Maar echt een professional pur sang. Die vrouw was niet kapot te krijgen, die bleef maar gaan. Dan wilden wij even gaan zitten, en dan riep ze alweer: ‘come on guys!’ Ik kan me zelfs heugen dat een geluidsman rond één uur ’s nachts over zijn voeten struikelde van de slaap!”
PerfectieDie professionaliteit was ook Gulikers opgevallen. “Voor één nummer moest ze op een hoge paal staan. Dat was in het Spookslot en daarom heel moeilijk te belichten. Ik zei haar dat ze best even van die paal kon komen totdat wij klaar waren met de lampen maar ze wilde daar blijven staan totdat wij het licht perfect hadden. Ik heb zelden artiesten meegemaakt die zo nauw betrokken waren bij het resultaat. Ze heeft wel een uur op die paal gestaan”, lacht Gulikers.
Met name de beelden in het Spookslot waren erg lastig te maken voor de ploeg. Het was moeilijk om alle techniek van de attractie weg te werken en met het goedkopere filmmateriaal moest alles er in één keer opstaan. Gulikers: “Als ik het nu terugkijk, valt het met wel op hoe langzaam de shotwisselingen zijn. Het is echt op de vrouw gespeeld, het ging helemaal om haar. Geen tussenshots met danseressen of zoiets. Voor die tijd is het prachtig om te zien.” [Tweet:body:https://twitter.com/Efteling/status/504269035962658816]
Bijzonder bedankjeKate Bush bedankte cameraman Gulikers na de opnamen nog op een bijzondere manier: “Ik kreeg van haar een lp, daar had ze opgeschreven: ’For dear henk, the one who is very much alive behind the dead camera’. Heel aardig vond ik dat. Kennelijk voelde ze zich zeer op haar gemak.”
Na de special in de Efteling en haar eerste en enige tournee een jaar later, vertoonde Bush zich zelden meer op het podium. Tot dinsdagavond, dan bestijgt de inmiddels 56-jarige zangeres de planken van het Londense theater Hammersmith Apollo.
De kaartjes voor de geplande 22 concerten gingen eind maart in de verkoop en waren binnen een kwartier uitverkocht.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.