Gouden Windei voor kinderdrankje Capri-Sun van Coca-Cola uit Dongen

1 oktober 2014 om 16:00 • Aangepast 21 november 2020 om 22:17
nl
Het kinderdrankje Capri-Sun dat geproduceerd wordt door Coca-Cola in Dongen heeft van Voedselwaakhond Foodwatch het Gouden Windei gekregen. Het is de 'prijs' voor het meest misleidende product van 2014.
Profielfoto van
Geschreven door

Coca-Cola promoot het drankje vooral onder kinderen, terwijl in ieder zakje met 200 milliliter limonade negentien gram suiker zit. Dat komt overeen met vijf suikerklontjes.
SuikerklontjesVerder bestaat Capri-Sun uit 12 procent geconcentreerd vruchtensap en er zijn vitamines toegevoegd. "Die zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven", zo zegt Foodwatch.
Foodwatch maakte een voorselectie van misleidende producten waar mensen op konden stemmen. Ruim eenderde van de 26.000 stemmers koos voor Capri-Sun als meest misleidend. Coca-Cola voelde er niet veel voor om de prijs in ontvangst te nemen.

Wachten op privacy instellingen...

Liga ontbijtbiscuitsDe ontbijtbiscuits BelVita van Liga uit Oosterhout eindigden op de derde plek. Het probleem van de Liga ontbijtbiscuits is volgens de consumentenorganisatie dat ze gepresenteerd worden als een ontbijt dat 'energie geeft voor de hele ochtend' terwijl er voor ruim 'éénvijfde suiker in zit.
Albert Heijn eindigde met 35 procent van de stemmen op de tweede plaats met de Ambacht Rundervink.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.