Hoe twee jongens door het hele land beroemd werden door lokale kranten te foppen

22 april 2015 om 19:37
nl
Hoe word je zo snel mogelijk bekend? Klein beginnen, dachten Thijs Meeuwsen (27) en Joep ten Hove (25). Ze kwamen tijdelijk uit Erp, Bergen op Zoom, Sint-Oedenrode, Gilze en Rijen, Goirle, Den Bosch en nog meer dan dertig woonplaatsen. Niet echt natuurlijk, maar dat was wel wat ze de lokale kranten wijsmaakten.
Geschreven door

Het was onderdeel van een slim idee om aandacht te genereren voor een project van hen, Bucket Boys. In dat online programma gaan de twee met kijkers bucketlisten afwerken; lijsten van wat je gedaan móet hebben. Landelijke beroemdheid was een van hun eigen grote wensen.
En daarom stuurden ze kranten een artikel over hun project TV-idee, een online videoplatform voor jonge televisiemakers. Volgens de website is het een plek waar enthousiastelingen publiek kunnen vinden voor wat ze gemaakt hebben. Dat artikel vergezelden ze van een foto en dat pakketje werd naar kranten door het hele land gestuurd.
Altijd de KerkstraatDe stukken waren identiek, behalve dat elke redactie een nét iets andere versie kreeg. De jongens beweerden namelijk in elk stuk dat ze stuurden naar een redactie dat ze uit de stad kwamen waar de krant over schreef. “Maar in elk artikel hebben we gezegd dat we uit de Kerkstraat komen. Elke stad heeft immers wel een Kerkstraat”, vertellen ze in een filmpje dat ze over de proef maakten.
Dat had overwegend succes. Een enkele krant doorzag het, andere doorzagen het bijna. Zo geeft de Erpse krant eerlijk toe erin getuind te zijn. Was er bij de Erpse Krant geen belletje gaan rinkelen? Jawel, toch wel. "Het feit dat we de heren niet kenden, bracht ons al aan het twijfelen. Maar Thijs was tijdens het interview zo overtuigend”, stond in de krant.
Kleine leugen, groot succesToch is het stuk in 44 geprinte kranten opgenomen. Volgens de eigen berekeningen van de heren zijn ze in een miljoen kranten geprint en hebben ze 368 dorpen bereikt. Verder zijn ze bij Giel in de uitzending geweest en publiceerde Parool een interview over de stunt. En nu staan ze hier. Beroemdheid lijkt dus wel gelukt te zijn.
Het bewuste filmpje van de stunt[YouTube:body:https://youtu.be/o0YI0RA7KVA]

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.