Video

'Dit maken we niet snel mee', beelden van schuiven tunnel 6,6 miljoen kilo onder station Tilburg

20 oktober 2014 om 07:30 • Aangepast 21 november 2020 om 22:04
nl
De nieuwe passage van station Tilburg wordt maandag meter voor meter op zijn plek geschoven. De tunnel is 42 meter breed en weegt 6,6 miljoen kilo. "Het schiet helemáál niet op."
Profielfoto van
Geschreven door

De nieuwe passage is een belangrijke verbinding tussen de wijken aan de noord- en zuidkant van het station. "Dit is historisch", meent wethouder Berend de Vries. "Zo'n klus van formaat maken we niet vaak mee." In de tunnel komen winkels en voorzieningen voor de reizigers.
WebcamProRail heeft drie webcams op de werkzaamheden gezet. Bekijk hier de beelden. Twee zijn direct gericht op het station en de derde staat ter hoogte van de Willem II-straat.

Wachten op privacy instellingen...

Nog een tunnelTer hoogte van de Willem II-straat wordt ook een nieuwe tunnel aangelegd en er komt een fietstunnel in Berkel-Enschot. In Rijen wordt anderhalve kilometer spoor vervangen en komen raildempers tegen geluidsoverlast. "Deze hele dag is ingepland om de onderdoorgang aan te leggen", weet verslaggever Marcel Huisman.
Door alle werkzaamheden aan en rond het station rijden er de hele herfstvakantie geen treinen van en naar Tilburg.
Twee meter per uur vooruit"Van het ongeluk dat zaterdag bij station Tilburg gebeurde - toen stortte een deel van een perron in en raakte een bouwvakker ernstig gewond - is eigenlijk niets te merken", vertelt Huisman. "Overal is de boel afgezet en zijn mensen aan het werk. Een hijskraan is bezig en er wordt gegraven." Het publiek kan op een tribune de aanleg van de tunnel bekijken. "Het schiet helemáál niet op", lacht een oudere man. "Maar we houden vol."
"Dit zijn bijzondere werkzaamheden", zegt een andere toeschouwer. "Er is nu een gat waar eerst rails lagen. Ik kijk nu een kwartier tot een halfuur en 's middags om halfvier kom ik weer terug." Ook wethouder De Vries heeft plaatsgenomen op de tribune. "Je kunt het van hier heel goed zien." "Nou, op de webcam zie je het beter dan hier", meent een andere toeschouwer. "Maar hier kun je wel de sfeer proeven."
De nieuwe tunnelbak staat klaar en gaat twee meter per uur vooruit. "We kruipen centimeter voor centimeter richting het stationsgebouw", vertelt Anton Korlaar van ProRail.

Wachten op privacy instellingen...

'Ik ga thuis werken..'Het inschuiven van de bak voor de nieuwe fietstunnel - de plaats waar het ongeluk van zaterdag plaatsvond - liep enkele uren vertraging op. Het inschuiven van die tunnelbak begon daardoor pas maandagmiddag. "We kunnen niet stilzitten, vrijdag willen we de treinen weer laten rijden", vertelt ProRail-projectleider Korlaar.
De drukte bij de bussen die de reizigers vervoeren richting Breda en Den Bosch is enorm. ProRail deelt drinken uit om het leed wat te verzachten. Een man die naar Amersfoort moet, staat al een halfuur te wachten, maar hij blijft rustig. "Maar ik had rekening gehouden met het werk hier." Een vrouw geeft het op bij het zien van de rij van zo'n driehonderd mensen. "Ik ga thuis werken..."

Wachten op privacy instellingen...

Uitbreiding is nodigDoor de Spoorzone en het groeiend aantal reizigers is uitbreiding van het station nodig. Na de verbouwing is het station beter toegankelijk voor mindervaliden en reizigers met bagage door liften en roltrappen naar alle perrons.

Wachten op privacy instellingen...

Er wordt ook gewerkt aan het spoor in Rijen. Daar hadden mensen die langs het spoor veel last van het geluid dat de treinen maken. "Hier komen zo'n 250 treinen per etmaal voorbij", vertelt Ad Ballemans, een van de buurtbewoners. "Het is goed dat er iets aan gedaan wordt, want het treinverkeer neemt alleen maar toe."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.