Eindhoven Airport mag verder groeien, omliggende gemeenten willen tandje lager

EINDHOVEN - Op het vliegveld van Eindhoven mogen de komende jaren nog meer vliegtuigen opstijgen en landen. De luchthaven mag groeien van bijna 29.000 vliegbewegingen nu naar 43.000 vliegbewegingen in 2020. Dat adviseert Hans Alders dinsdag.
De oud-minister heeft de afgelopen tijd met betrokkenen gesproken. Een start of een landing telt als een vliegbeweging.

'Groeien in stappen'
Staatssecretaris Mansveld (Luchtvaart) en Hennis (Defensie) hadden vorig jaar al besloten dat Eindhoven in stappen mocht groeien. In de eerste fase, tot eind dit jaar, kon Eindhoven uitbreiden van 19.000 naar 29.000 vliegbewegingen.

Om nog verder te mogen groeien, moest de luchthaven genoeg doen aan duurzaamheid en tegen geluidsoverlast voor omwonenden. Dat is gelukt, concludeert Alders. Oud-minister Hans Alders probeert al jaren, met de zogeheten Alderstafel, om Eindhoven Airport en de omgeving bij elkaar te houden in de discussie over de uitbreiding van het aantal vluchten. Een gedeelte van de aanbevelingen lekte vorige week al uit.  

Aantal beperkingen
Eindhoven heeft wel een paar beperkingen. Zo mogen er elke dag tussen 23.00 en 24.00 uur maar vier vliegtuigen landen. Dat is een jaargemiddelde. "Als Eindhoven in de zomermaanden meer vluchten wil, moet het in de rest van het jaar compenseren", aldus een woordvoerder van Alders.

Komt een vliegtuig zonder goede verklaring na middernacht aan, dan moet de vliegmaatschappij 7000 euro boete betalen. "Als je kijkt naar de marges in de luchtvaart, is dat een afschrikwekkende boete", aldus de woordvoerder. Op zondagochtend tussen 07.00 en 08.00 uur mogen alleen de 'home carriers' Ryanair en Transavia opstijgen en landen. Zij zorgen voor werkgelegenheid op en rond het vliegveld. De anderen mogen pas na 08.00 uur aankomen en vertrekken.

Niet iedereen eens met de plannen
Alleen de gemeente Eindhoven is het eens met de plannen, de andere twaalf omliggende gemeenten zijn dat dus niet. De Brabantse Milieufederatie en de belangenbehartigers voor omwonenden (BOW) zijn tegen het Alders-advies. Een groot knelpunt voor de tegenstribbelende partijen is het vroege tijdstip waarop vluchten in het weekend vertrekken. De BOW ziet vliegtuigen het liefst pas vanaf acht uur opstijgen, maar in het advies van Alders staat dat al eerder op de dag mag worden gevlogen.

LEES OOK: Veel meer klachten over vlieglawaai Eindhoven Airport

Ander knelpunt is het tijdstip van de late landingen van vliegtuigen. Die landingen zouden volgens de tegenstanders vóór halftwaalf moeten plaatsvinden omdat dit anders ten koste gaat van de nachtrust van omwonenden. Uiteindelijk moet de Tweede Kamer nog zijn zegje doen over de groei van Eindhoven Airport.

Regio: Eindhoven kan groeien, maar langzamer
De gemeenten rond Eindhoven gaan akkoord met groei van het vliegveld, maar vinden dat het beter iets langzamer kan. Het voorstel van oud-minister Hans Alders, groeien naar 43.000 vluchten per jaar in 2020, is voor de regio een 'te grote stap', lieten ze dinsdag weten. Volgens de regio komt de groei neer op ongeveer 3000 extra vluchten per jaar.

Daarom willen ze maatregelen om de 'hinderbeleving bij omwonenden' terug te dringen. Zo willen de gemeenten minder vluchten tussen 23.00 uur en middernacht. Ook moet het rustig zijn op zondagochtend. Pas dan kunnen ze instemmen met groei.
De gemeenten uit de regio zijn Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Heeze-Leende, Laarbeek, Oirschot, Sint-Oedenrode, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Zij hebben samen ruim een kwart miljoen inwoners.

Tweede vliegveld van Nederland
Eindhoven is het tweede vliegveld van Nederland, na Schiphol. Het aantal passagiers is in de afgelopen vijf jaar ongeveer verdubbeld tot 4 miljoen. Het aantal bestemming is in dezelfde periode gestegen van dertig naar meer dan zeventig.