Het vervoersverbod vanwege de vogelgriep geldt niet voor eierhandel Ketels uit Maren-Kessel

17 november 2014 om 19:15
nl
Voor bedrijven die eieren vervoeren, maar niet van en naar pluimveehouderijen rijden, geldt een ontheffing van het vervoersverbod. Toch krijgen chauffeurs die eieren vervoeren soms scheve gezichten. Zo ook die van eierhandel Ketels& Zn. uit Maren-Kessel. “Vandaag werd mijn collega twee keer stilgezet”, vertelt mede-eigenaar Mart Langenhuijsen.
Geschreven door

Het is ook niet voor iedereen even helder, weet mede-eigenaar en chauffeur Mart Langenhuijsen van eierhandel Ketels. “We wisten gisteren niet beter of we mochten niet uitrijden. Ben zelf aan het bellen gegaan en toen bleek dat we wel met onze eieren mochten rijden.”
“Het was voor mij toch even onduidelijk”, vertelt Langenhuijsen. “Voor iedereen, vind ik. Wij rijden in herkenbare vrachtwagens rond, dus we worden er toch al snel op aangesproken. Reden we gewoon in een witte vrachtwagen, was er geen haan die er naar kraait.”
‘Drie weken vooruit’Maar het ministerie heeft het gezegd. Voor eierhandelaren die niet van en naar pluimveehouderijen rijden geldt een ontheffing. “Onze voorraad mag aangevuld worden. Wij krijgen de eieren van een verzamelaar, waar de eieren worden ingepakt en opgeslagen. Daar kunnen we drie weken mee vooruit. Dat hebben we liever niet, want we leveren het liefst verse eieren, maar we komen door het vervoersverbod dus niet in de problemen.”
Maandag ondervond de eierhandel uit Maren-Kessel zelf de problemen van het vervoersverbod. “Een collega van mij is vandaag tot twee keer toe door de politie stilgezet. Hij heeft dan een telefoonnummer van het ministerie. Dat geeft hij aan de agenten en die bellen met het ministerie om te horen dat hij gewoon kan doorrijden.”
De vogelgriep van 2003Dat was elf jaar geleden, toen de vogelgriep ook heerste, niet anders. “In 2003 ben ik zelf ook drie keer stilgezet. Toen was het niet alleen de algemene inspectiedienst, maar ook politie en leger die hielpen controleren. Die wisten natuurlijk ook niet hoe het precies zat. Ik kon ze dat gelukkig uitleggen en dan is er ook geen probleem.”
"Zelf denk ik nog regelmatig terug aan de vogelgriep van elf jaar geleden. In 2003 kon je het zelf oplopen van een bedrijf waar je je eieren ophaalde. Toen was het zelfs zo dat als je rekken van een besmet bedrijf vervoerde naar een gezond bedrijf, dat je de ziekte aan het verspreiden was. En dat wilde je natuurlijk niet."
Ook een goede tijd“Ik accepteer dat mijn vrachtwagens worden stilgezet”, vertelt Langenhuijsen met Brabantse nuchterheid. “Zij doen ook gewoon hun werk. Ik word er niet door belemmerd.”  Beter nog, elf jaar geleden legde het het bedrijf geen windeieren. “Hoe vervelend ook, de vogelgriep uit 2003 was voor ons ook een goede tijd. We konden toen eieren verkopen aan veel meer partijen die zelf niets meer konden krijgen van hun eigen leveranciers.”
Toch houdt Langenhuijsen zijn hart vast voor de komende periode. “Ik hoop dat de situatie van toen zich niet herhaalt. Als er dadelijk een uitbreiding komt van het vervoersverbod en er ook een verbod komt op de export van eieren, blijven we met heel veel eieren zitten. Dan zakt de prijs van een ei dramatisch. Dat wil je niet meemaken.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.