Kwekerij verandert Tilburgse locomotievenloods in een grauwe oorlogswereld - Omroep Brabant
Video

Kwekerij verandert Tilburgse locomotievenloods in een grauwe oorlogswereld

27 november 2014 om 18:28
nl
Tilburg was in de Eerste Wereldoorlog, nu honderd jaar geleden, één van de Brabantse plaatsen die veel Belgische vluchtelingen opving. De theatermakers van De Kwekerij lieten zich door dat gegeven inspireren toen ze 'De Fluisterende Stad' maakten. De voorstelling gaat donderdag in première, niet in een theater maar in de locomotievenloods.
Geschreven door

De locomotievenloods is een van die inspirerende gebouwen in de Tilburgse spoorzone. In deze loods, waar de NS ooit locomotieven repareerde, is het vooral de schaal die verbazing opwekt. Het gebouw is groot genoeg om binnen tientallen vrachtwagens te parkeren.
De vergane glorie van de oude leidingen en de hijskranen aan het plafond geven de ruimte bovendien een heel eigen atmosfeer, om maar te zwijgen van het krijsende geluid van de afremmende treinen vlak naast de loods.
De elite De Kwekerij gebruikt de hele loods in 'De Fluisterende Stad'. De bezoekers van de voorstelling komen in een grauwe bezette stad terecht. Vluchtelingen, gehuld in grijze paardendekens, worden op een bijna industriële manier 'afgehandeld'. Op hetzelfde moment wordt in een andere scène de beschonken elite gevolgd die munt heeft weten te slaan uit de oorlogssituatie.
'De Fluisterende Stad' is een serie van vier voorstellingen. De eerste is al achter de rug. Nummer twee is nu aan de beurt en de volgende twee komen later. De Kwekerij werkt voor de productie nauw samen met amateurspelers van De Torenspelers/TTT Theaterproducties.
DekentjeZoals zo vaak bij De Kwekerij zit het publiek niet netjes op een tribune. Wie komt kijken, loopt door de loods, door de grijze wereld die de theatermakers er hebben opgebouwd.
Wie dan tegen de kou een deken krijgt uitgereikt, past meteen mooi in het totaalbeeld. Zo gaat dat bij de Kwekerij, de grens tussen publiek en voorstelling is dun.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.