'Doodrijders zwaarder straffen kan, maar psychologische test bij rijexamen voorkomt ellende'

6 januari 2015 om 15:15
nl
Het opleggen van zwaardere straffen voor ernstige verkeersovertredingen is een stap in de goede richting, maar met het invoeren van een psychologische test bij rijexamens pak je de ware kern van het probleem aan. Dat meldt verkeerskundige Ruud Hornman van de NHTV in Breda aan Omroep Brabant.
Geschreven door

Die uitspraak deed Hornman naar aanleiding van de petitie die de Vereniging Verkeersslachtoffers dinsdag heeft aangeboden aan staatssecretaris Fred Teeven. Hiermee wordt geprotesteerd tegen het opleggen van taakstraffen bij zware verkeersovertredingen met de dood tot gevolg.
'We moeten het voorkomen'Hornman is niet per se tegen zwaardere straffen, maar denkt dat een psychologische test meer nut heeft. “Er zijn te veel automobilisten die zich in het verkeer uiterst onverantwoordelijk gedragen. Een psychologische test kan laten zien of een  examenkandidaat wel op verantwoorde manier kan rijden”, licht de verkeerskundige toe. "Er zijn mensen die niet zo stabiel zijn of een veel te kort lontje hebben en die kunnen nu toch gewoon achter het stuur kruipen."
De Vereniging Verkeersslachtoffers voert al maandenlang actie nadat een 33-jarige Pool een taakstraf kreeg na het doodrijden van een tweejarig meisje uit Heesch en haar opa en oma. “Ik ben niet tegen zwaardere straffen. Het probleem is alleen dat het kwaad dan al is geschied. We moeten het juist zien te voorkomen.”
'Auto als wapen'De verkeerskundige vergelijkt het met de aanschaf van een vuurwapen: “Wie een wapen wil kopen moet ook een psychologische test afleggen. Helaas leert het verleden ons dat een auto ook als wapen kan worden gebruikt.”
Hornman wil ook dat een zwarte doos verplicht wordt gesteld. Daarmee schaart hij zich achter de woorden van Elly Winkel van Vereniging Verkeersslachtoffers. “Als we zwarte dozen installeren, kan er nooit meer discussie zijn over de snelheid waarmee iemand reed”, vertelde Winkel aan Omroep Brabant.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.