Protest tegen omlegging N279 bij Zijtaart: 'Wij gaan door tot de laatste snik'

3 november 2015 om 11:03
nl
De weerstand tegen de aanpak van de N279, de weg tussen Den Bosch en Helmond langs de Zuid-Willemsvaart, is groot in Zijtaart. De werkgroep 'Geen omleiding N279' wil op eigen kosten een onderzoek laten uitvoeren naar het nut en de noodzaak van de omleiding. "Er is voor veel minder geld een veel simpelere oplossing te bedenken", aldus Piet van den Tillaart, woordvoerder van de werkgroep.
Geschreven door

Het nieuwe plan voor de 'nieuwe Ruit' rondom Eindhoven werd afgelopen maandag gepresenteerd. De A50 (Arnhem - Eindhoven), de A67 (Eindhoven-Venlo) en de N279 (Veghel-Helmond) gaan daarbij een cruciale rol spelen.
'Stoplichten eruit, omleidingen nodig'"Al het regionale verkeer moet zo snel mogelijk naar deze wegen", aldus provinciebestuurder Christophe Van der Maat. De N279 is nu een nog een tweebaansweg met stoplichten. Die stoplichten moeten eruit, vindt de gedeputeerde. Hij wilde niet zeggen of de weg ook vierbaans moet worden. Wel zei hij dat er omleidingen nodig zijn bij Veghel en bij de Helmondse wijk Dierdonk.
De omleiding van de N279 zou vlak langs het dorp Zijtaart komen en dwars door het buurtschap Doornhoek gaan. Een doorn in het oog van Piet van den Tillaart van de werkgroep 'Geen omleiding N279'. "De leefbaarheid van het hele dorp staat op het spel. Als je een weg door een buurtschap legt, sluit je ongeveer tien procent van de bewoners van ons dorp af. Dat is funest voor alle verenigingen, de school en ons dorpshuis."
'Uitsluitend knelpunten aanpakken'Volgens Van den Tillaart is er een veel goedkopere oplossing voor de verkeersproblemen. "Het gaat om twee knelpunten: de kruising bij de Keldonkse brug en de Rembrandtlaan in Veghel. Als je uitsluitend deze knelpunten aanpakt, is dat een veel goedkopere manier dan een omleiding van de weg."
Bovendien vraagt de werkgroep zich af of de nieuwe omleiding veel gebruikt zal worden. "De meeste automobilisten zullen gewoon rechtdoor blijven rijden langs het kanaal, want via de omleiding rij je een heel stuk om."
Een eigen onderzoek door de werkgroep 'Geen omleiding N279', dus. Volgens Van den Tillaart zou daarmee definitief duidelijk worden dat de kosten hoger zijn dan de baten. "De provincie en gemeenten hebben er geen oren naar, maar de bal ligt nu bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wij willen de minister goed informeren, in de hoop dat zij een andere beslissing neemt."
BezwaarMocht dit alles niets opleveren, dan stapt de werkgroep naar de rechter. "Als de bestemmingsplannen in beeld komen, dan kunnen we bezwaar indienen, desnoods bij de Raad van State. Wij gaan door tot de laatste snik."
Op medewerking van de gemeente Veghel - waar Zijtaart onder valt - hoeft de werkgroep niet te reageren. Burgemeester en Wethouders laten via een persbericht weten dat ze tevreden zijn met de verkeersplannen zoals die maandag zijn gepresenteerd. Ze vinden het vooral om economische redenen belangrijk dat de regio Veghel-Uden-Oss goed bereikbaar is en blijft.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.