Video

Veiligheidsregio is tevreden over communicatie bij filechaos A50, vastzittende automobilist niet

5 februari 2015 om 16:13
nl
Zelf vindt de Veiligheidsregio Brabant-Noord dat er goed gehandeld is toen de snelwegen A50 en A59 bij Oss woensdagavond in een ijsbaan veranderden. Vanaf negen uur woensdagavond sloot Rijkswaterstaat de wegen af om te zorgen dat de files niet langer werden. Toen stonden er al duizenden automobilisten in de file, die tientallen kilometers lang was.
Geschreven door

Volgens Paul Verlaan, Operationeel Manager van de Veiligheidsregio, is er goed gecommuniceerd met de mensen in de auto’s. “Zowel via Twitter als telefonisch zijn we zo veel mogelijk in contact geweest met mensen in de file”, zegt hij. Op het Twitteraccount van de Veiligheidsregio Brabant-Noord zijn echter geen tweets te zien over de files.
Volgens Verlaan is daar een duidelijke verklaring voor. “Bij dergelijke incidenten gaat de communicatie over Twitter altijd via de gemeenten. Maar onze medewerkers hebben dat natuurlijk wel in de gaten gehouden", zegt Verlaan tegen radiopresentator Maarten Kortlever.
Hulpverleners fysiek aanwezig bij files“Daarnaast zijn hulpverleners langs de file gereden om mensen in staat te stellen aan te geven dat ze hulp nodig hadden”, vertelt Verlaan. “Aan mensen met kinderen en andere hulpbehoevenden is hulp geboden en in sommige gevallen is er opvang verleend.” Volgens de Veiligheidsregio was Rijkswaterstaat al vroeg bij de files aanwezig. Andere hulpdiensten volgden later. Rijkswaterstaat zette veel materieel in om te strooien.
Dat staat haaks op andere reacties die Omroep Brabant ontvangen heeft. Zo was er een automobiliste die zes uur lang in een ijskoude auto met bevroren ramen heeft gezeten. Haar telefoon was leeg, haar benzine bijna op en ze had niet het idee dat ze de hulpdiensten kon benaderen. Anderen lieten Omroep Brabant weten flink afgezien te hebben in de koude nacht.
Eigen verantwoordelijkheidToch vindt Verlaan dat mensen die hulp nodig hebben zelf ook de verantwoordelijkheid hebben om hulp op te zoeken. “In zo’n file staan duizenden auto’s. Dan is het niet mogelijk om al die auto’s fysiek langs te gaan. Als we kijken naar de hulpvragen die we hebben gehad dan hebben we daar goed op gehandeld.”
Om half twee ’s nachts kwam bij Omroep Brabant het verzoek binnen om als rampenzender te fungeren. Dat houdt in dat de omroep op de radio alleen maar uitzendt over het incident om zo veel mogelijk informatie te bieden. Vijf minuten later werd het verzoek ingetrokken omdat het niet meer nodig zou zijn.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.