Imagodeskundige: 'V&D en Blokker moeten nadenken over bestaansrecht'

9 februari 2015 om 19:16
nl
Warenhuis V&D is voorlopig gered, de Blokker verkeert nog altijd in zwaar weer. Volgens imagodeskundige Rudy van Belkom is internet niet de hoofdschuldige van de problemen. "Het zijn winkels zonder een identiteit. Ze moeten goed nadenken waar ze voor staan en wat de toegevoegde waarde is."
Geschreven door

Dat zegt Bredanaar Van Belkom in het Omroep Brabant programma Onder Ons.
Aansluiten op identiteit"De consument zoekt winkels die aansluiten bij hun eigen identiteit. De Bijenkorf heeft daar jaren geleden naar geluisterd door te kiezen voor één doelgroep en niet breed in te zetten", legt Van Belkom uit.
"Bij de V&D wordt juist op de hele markt gemikt met een enorm assortiment en diverse shop-in-shops. Je kunt je dan afvragen wat de eigenheid van het warenhuis is, waarom moet ik als consument daar kopen en niet bij de buren."
IdeeënhuisDe imagodeskundige wordt helemaal enthousiast van de tekst op de site van de V&D: De samenleving verandert, dus V&D verandert mee. En als iets ons kenmerkt is dat we onszelf telkens opnieuw uitvinden. We verkopen geen spullen, maar leveren ideeën. (...) We zijn een ideeënhuis. Maar hij constateert ook dat het warenhuis niks doet met deze missie. "Het warenhuis staat stil, ze zijn niet verder geïnnoveerd. De ruileconomie is hip, net als tweedehandse kleding en het leasen van jeans. Daar kan een V&D in faciliteren en zo een meerwaarde zijn."
De V&D is dan wel gered, maar de vraag is voor hoe lang. "De V&D en Blokker moeten snel gaan nadenken over hun bestaansrecht en heel hard aan het imago gaan werken."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.