Gedoe tussen NAC Breda en kledingsponsor Umbro: 'Club bestelt veel meer kleding dan afgesproken'

3 maart 2015 om 17:46
nl
De kans bestaat dat Umbro na dit seizoen stopt als kledingsponsor van NAC. De Bredase voetbalclub en het sportkledingmerk Umbro hebben een verschil van mening over de levering van het aantal kledingstukken. NAC zou zelfs het contract, dat nog twee jaar loopt, al hebben opgezegd. Toch is van een definitieve breuk nog geen sprake. "We gaan nog om de tafel."
Geschreven door

Volgens Umbro bestelt NAC veel meer kleding dan in het contract is afgesproken. "De samenwerking loopt niet lekker", zegt Paul Haverlag van Umbro. "NAC bestelt twee keer zoveel kleding als het afgesproken budget en contract toelaat. Als je een contract tekent, moet je je daar aan houden. Anders komt er een rekening."
Aanmodderen"Kunnen we dat niet zus of zo regelen, zeggen ze dan bij NAC. Maar zo werkt het niet bij ons, want het gaat om heel veel geld. Ik heb me er een beetje in vergist. Je hebt een paar professionele voetbalclubs, maar de rest moddert maar wat aan", aldus Haverlag.
Haverlag wil niet zeggen of NAC het contract met Umbro heeft opgezegd, zoals het verhaal gaat. "Wij willen in ieder geval niet opzeggen", zo zegt de man van Umbro. "Wij willen verder en gaan dan ook nog met NAC om de tafel. We zetten onze relatie niet op het spel door fouten van een paar mensen. Maar als het zo is dat we uit elkaar gaan, dan gaan we netjes uit elkaar."
Geen Macron als kledingsponsorIn het spel van zakelijke belangen zijn er toch sterke aanwijzingen dat er een breuk plaats kan vinden tussen NAC en Umbro. En niet omdat NAC inmiddels op de eigen website al de sportswear van Umbro voor de halve prijs verkoopt. Zo blijkt dat de Bredase club al in een vergevorderd stadium was met een nieuw kledingmerk, het Italiaanse Macron. Die deal werd op het laatste moment afgeblazen.
"Ik wil er niet al teveel over zeggen", vertelt Ad van der Gijp, directeur van Macron Nederland. "Maar de kleding was in ieder geval al uitgezocht. We hadden een deal voor de totale merchandise, maar NAC heeft zich teruggetrokken."
StruikelblokEen overeenkomst met een derde partij is volgens Van der Gijp voor NAC de reden om niet met Macron in zee te (kunnen) gaan. NAC heeft de rechten voor de verkoop van de totale merchandise (inclusief wedstrijdshirts) op internet voor een aantal jaar verkocht aan het bedrijf Badge, nog een deal onder oud-directeur Stefaan Eskes. Badge heeft het alleenrecht voor de verkoop via de website en willen daar niet zo maar van afzien. Voor Macron is dit een 'must'. Een oplossing voor dit struikelblok is niet gevonden.
Een reactie van NAC op het hele verhaal blijft voorlopig uit. "Over dit dossier wil ik niks zeggen", aldus algemeen directeur Justin Goetzee.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.