Gaap! Vijf weetjes over onze nachtrust (en tips om beter te slapen) - Omroep Brabant

Gaap! Vijf weetjes over onze nachtrust (en tips om beter te slapen)

13 maart 2015 om 09:22 • Aangepast 21 november 2020 om 19:33
nl
Wij liggen niet zo vaak wakker door het werk. Dat maakte Philips vrijdag bekend op de Internationale Dag van de Slaap. Het Eindhovense concern zette enkele slaperige weetjes op een rijtje en voegt daar meteen enkele tips aan toe om de nachtrust te verbeteren.
Profielfoto van
Geschreven door

Philips deed onderzoek naar hoe mensen slapen en ondervroeg daarbij bijna achtduizend slapers in tien landen [ PDF, 602kB]. Het leeuwendeel liet meteen weten slaap 'belangrijk' te vinden, namelijk 96 procent.
Weetjes over slapen

  • Nederlanders maken zich vergeleken met de andere landen het minst zorgen om hun werk. 'Slechts' vijftien procent ligt wel eens wakker door het werk. Dat geldt niet voor Zuid-Koreanen (43%), Brazilianen (33%) en Chinezen (32%), die dat dus wel vaak doen.


  • Nederlanders laten hun nachtrust kennelijk ook niet leiden door financiële problemen. Zo'n tachtig procent slaapt daar lekker doorheen. In Brazilië is het wederom slechter gesteld, daar ligt bijna veertig procent wakker om het geld.


  • Van de wereldbevolking zegt maar zeventien procent helemaal tevreden te zijn met de nachtrust [PDF, 346kB]. De rest denkt dat het beter kan, maar doet er opmerkelijk genoeg niets aan (57%). Een kleiner deel (21%) neemt wel maatregelen en een enkeling schakelt zelfs een heuse 'slaapdokter' in (4%).


  • Van alle slapers die meededen aan het onderzoek blijkt een ruime meerderheid met zijn mobieltje in de buurt te slapen (67%). Van de slapers geeft een vijfde wel toe dat datzelfde mobieltje ze juist wakker houdt.


  • Nederlanders nemen over het algemeen de meeste tijd tussen eten en het slapen gaan, namelijk minstens drie uur. Andere opmerkelijke wereldweetjes: Brazilianen slapen bijna meteen na het eten, Amerikanen gebruiken de meeste slaapmiddelen en Britten storen zich het meest aan hun snurkende bedpartner [PDF, 438kB].

Tips om nachtrust te verbeterenSlaap je wél slecht of zou je iets beter willen slapen dan nu? Slaaponderzoekers van Philips Research zetten in een blogpost een aantal tips op een rijtje:

  • Zorg ervoor dat je 4-6 uur voordat je gaat slapen geen cafeïne, alcohol, nicotine en andere slaapverstorende middelen als cola, thee en chocola meer pakt. Toch iets drinken? Je kunt dan een kop kamillethee pakken.


  • Eet geen kebab of andere grote gekruide maaltijden voor het slapengaan. Wanneer je toch trek hebt, pak dan een lichte snack, zoals een cracker, beschuit of een rijstwafel.


  • Zorg ervoor dat de slaapkamer stil, donker en koel is (rond de 18-19 graden Celsius). Zet computers en werkgerelateerde zaken weg uit de kamer, zodat je de ruimte alleen associeert met slapen. Probeer minimaal een uur vóór het slapen alle elektronische media uit te schakelen.


  • Neem een warme douche, lees een boek of verdiep je in oefeningen die je kunnen helpen te ontspannen. Ga een uur voordat je gaat slapen niet meer in bad. Het lichaam warmt namelijk snel op door een bad en moet eerst afkoelen.


  • Probeer een regelmatig eet en slaap-waakritme aan te houden. Probeer daarbij bijvoorbeeld eens wat vaker fysiek actief te zijn in de buitenlucht. Verder draagt natuurlijk licht bij aan een gezonde slaap- en waakcyclus.
Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.