Team van TU Eindhoven gaat grootste ijsbrug ooit bouwen
De totale lengte van de brug, naar een ontwerp van Leonardo da Vinci, wordt honderd meter.
RecordpogingDe brug wordt gemaakt door in dunne laagjes water en sneeuw met daarin papiervezels te spuiten op een grote opgeblazen mal. De laagjes raken door de buitentemperatuur ter plaatse bevroren.
Als het slaagt, wordt het wereldrecord gebroken dat een groep TU/e-studenten in 2014 vestigde met een ijskoepel van dertig meter. Zowel de ijskoepel als de dertig meter hoge ijskerk van afgelopen winter hadden pykrete als basis: ijs versterkt met hout- of papiervezels.
'Auto kan er over heen'De ijsbrug heeft hetzelfde constructieprincipe als een ontwerp dat Leonardo da Vinci maakte voor een nooit gebouwde brug over de Bosporus. Het project in Finland krijgt dan ook als naam 'Da Vinci's Bridge in Ice'.
Wanneer de brug klaar is, mogen voetgangers eroverheen. Constructief kan de brug dat gemakkelijk hebben. Volgens projectleider Arno Pronk moet er 'qua gewicht in ieder geval een auto overheen kunnen'.
JuutkaIn totaal reizen zo'n honderd studenten en vrijwilligers komende winter vanuit Nederland naar de Finse plaats Juuka om de enorme brug te bouwen. Eind december begint daar de aanleg, medio februari 2016 moet de brug klaar zijn.
Er wordt ook bijgedragen door de universiteiten van Delft, Twente, Leuven, Helsinki, Gent, Bath, Edinburg en Sint-Petersburg.