Boontjesreclames HAK met topchef Herman den Blijker werpen vruchten af: verkopen trekken aan

13 mei 2015 om 02:52
nl
Conservenfabrikant HAK ziet de verkopen weer aantrekken, na een forse daling van de omzet vorig jaar. Het groentebedrijf uit Giessen probeert met behulp van een samenwerking met topchef Herman den Blijker de boontjesverkoop te stimuleren, en dat blijkt een succes.
Geschreven door

In de eerste vier maanden van dit jaar werden 5 procent meer potten appelmoes, rode kool en andere producten verkocht, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet op bonen groeide in Nederland zelfs met 15 procent, maakte HAK woensdag bekend.
Den Blijker is sinds februari op de buis als promotor van HAK. In reclamespotjes laat de Rotterdammer zien dat met bonen niet alleen traditionele gerechten gemaakt kunnen worden. De peulvruchten zijn ook lekker bij bijvoorbeeld pasta of in de sla, aldus HAK. [YouTube:body:https://youtu.be/uF4FkD1Vk5U]
AssortimentHet bedrijf stopte vorig jaar met het maken van huismerken voor supermarkten en ging zich weer helemaal richten op het eigen A-merk. Het assortiment dunde hierdoor flink uit, van 477 verschillende artikelen in 2012 tot 217 eind 2014.
Het gevolg was dat de omzet vorig jaar met 14 procent terugliep naar 74,8 miljoen euro. De omzet van het merk HAK zelf groeide wel, met 3 procent. Volgens topman Timo Hoogeboom is de onderneming sterker en financieel gezonder uit het boekjaar 2014 gekomen. De nettowinst kwam uit op bijna 432.000 euro, tegen een verlies van meer dan 1 miljoen in 2013.
Export gegroeidOok over de grens gaat het beter met HAK. De export naar België en Duitsland groeide vorig jaar met 8 procent. HAK wil flink groeien in het buitenland. "Nu is onze export circa een derde van ons volume, dat zal over vijf jaar 50 procent moeten worden'', zegt Hoogeboom. HAK ziet vooral kansen in het Midden-Oosten, de Verenigde Staten, Oostenrijk en Zwitserland. In die landen worden nu al sporadisch potten van HAK verkocht. Zo telt het bedrijf inmiddels ook klanten in Libanon.
In Nederland zelf heeft HAK een marktaandeel van ongeveer 33 procent. Het bedrijf bestaat al meer dan 60 jaar en er werken ruim 150 mensen. Tot 1992 was HAK een familiebedrijf. Sinds 2005 is Nederlands grootste maker van groenteconserven in handen van SHV, het bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.