Video

Verkeersellende A67: geduld is op voor gemeenten in Brabant en Limburg

19 mei 2015 om 11:00
nl
Dertig ongelukken, één verkeersdode, meerdere gewonden en veel materiële schade. De snelweg A67 lijkt dit jaar bij vlagen op een autokerkhof. Ook staan er regelmatig kilometerslange files. De gemeenten in Brabant en Limburg die aan de A67 liggen, maken zich grote zorgen over de veiligheid. Ze zijn het wachten beu en willen dat er snel iets aan de problemen wordt gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van L1 en Omroep Brabant.
Geschreven door

De gemeenten willen dat de A67 zo snel mogelijk extra rijstroken krijgt.
Extra onderzoekVoordat er een schep in de grond gaat, wil minister Melanie Schultz echter eerst het nut van maatregelen laten onderzoeken. De 24 gemeenten zien daar niets in, omdat het ministerie vier jaar geleden ook al onderzoek heeft gedaan naar de A67. Daaruit bleek dat verbreding van de snelweg dringend gewenst is.
Volgens de gemeenten zijn de problemen het grootst tussen knooppunt Leenderheide en Someren. Ook het stuk vanaf de Belgische grens naar knooppunt De Hogt is problematisch.
Sluipverkeer langs A67 en A2De gemeenten willen verder dat de situatie op de wegen langs de A67 en de A2 tegen het licht wordt gehouden. Dorpen en steden langs die snelwegen hebben last van sluipverkeer.
De gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende en Weert, die aan de A2 liggen, zijn om die reden bezig met het verzamelen van tienduizend handtekeningen om die in Den Haag aan te bieden. “De bereikbaarheid van de regio staat onder druk en hiermee ook de leefbaarheid voor onze inwoners en het vestigingsklimaat voor onze bedrijven”, reageert de Metropoolregio (de nieuwe naam van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven).
Vaak met vrachtwagensOpvallend zijn de vele ongelukken met vrachtwagens op de A67. Bij ongeveer een derde van de ongelukken is een vrachtauto betrokken. Ook maandag was het weer prijs: twee vrachtwagens botsten op elkaar. De gemeenten suggereren dat dit een gevolg is van het afschaffen van het inhaalverbod voor vrachtwagens en vinden dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu dit op korte termijn wél moet onderzoeken.
De gemeenten maken zich des te meer zorgen, omdat het risico bestaat dat ook vrachtwagens geladen met gevaarlijke stoffen bij de ongelukken betrokken raken. Dit kan een grote maatschappelijke impact met zich meebrengen.
Tweede Kamer gaat pratenOp 27 mei gaat de Tweede Kamer praten over investeringen in het landelijk wegennet. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten dat het onderzoek naar knelpunten op de A67 in volle gang is en wil om die reden verder niet reageren.
De provincie Brabant stelt dat de bereikbaarheid van de regio ook in het bestuursakkoord van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten een speerpunt is.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.