Gé van Berkel zet kindermoord uit de vijftiende eeuw op de planken in Theater aan de Parade
Het verhaal gaat zo'n 25 jaar terug toen Gé 'Gilles' voor het eerst gespeeld zag worden. Hij was onder de indruk en nam zich voor het zelf ook een keer te spelen. Regisseur Vincent van den Elshout herinnerde hem onlangs aan dit voornemen. 'En dan kan je eigenlijk maar één ding doen...', zegt de toneelmeester.
De grote zaal Gé heeft vaker gespeeld en zijn werkgever had er geen moeite mee hem de beschikking te geven over de grote zaal. Daar houdt Gé zijn monoloog terwijl het publiek met hem op het podium zit. Er is ruimte voor ruim tweehonderd mensen.
'Het is een gruwelijke monoloog', zegt regisseur Vincent van den Elshout. Dat kan je op twee manieren opvatten. Het stuk gaat over een Franse edelman die ervan wordt beschuldigd tientallen kinderen te hebben misbruikt en vermoord. Maar het is voor een acteur ook een enorme inspanning. Gé staat bijna twee uur alléén op het podium en is al die tijd aan het woord. Hij heeft een enorme hoeveelheid tekst uit zijn hoofd moeten leren.
Kindermoord Schrijver Hugo Claus gebruikte voor de monoloog Franse rechtbankstukken uit de vijftiende eeuw. De edelman Gilles was een goede vriend van Jeanne d'Arc. Na haar dood op de brandstapel dwaalde hij af van het rechte pad en begon hij kinderen te misbruiken en te vermoorden. In de monoloog van Claus vertelt hij zijn verhaal aan de rechtbank.
Vincent van den Elshout vindt de voorstelling actueel. "Het gaat over de waanzin van de godsdienst. Nu we weer zien dat mensen vanwege hun geloof onthoofd worden, is het een stuk voor deze tijd".