Vincent van Gogh is big business: van de Van Gogh-burger tot IKEA-reclame

25 augustus 2015 om 15:29
nl
Straatarm gestorven, maar met een gigantische erfenis: Vincent van Gogh is anno 2015 booming. Niet alleen zijn schilderijen zijn miljoenen waard, er is inmiddels ook een miljoenenindustrie ontstaan rondom de wereldberoemde Brabantse schilder. Van Van Gogh-boxershorts tot -paraplu's. Dinsdag kwam daar weer de Van Gogh-burger bij.
Geschreven door

De Rijswijkse dorpsslager Jaap Nieuwkoop introduceert de burger waarvan de garnering de vorm van een zonnebloem heeft. Maar talloze commerciële uitingen gingen de burger voor. Daar zaten genoeg bijzondere tussen.
AardappelijsZo bracht Vincent van Gogh ook een Rijsbergse ijsmaker op een bijzonder idee. De ijscoboer kwam in 2012 met zijn aardappelijs, geïnspireerd op het werk 'De aardappeleters'. Hij maakte het speciaal voor het Van Gogh Huis in Zundert waar het aan kinderen werd gegeven tijdens een speciale expositie.
Om toeristen die voet aan de grond zetten in Brabant meteen te laten merken dat dit dé Vincent van Gogh-provincie is, verrees er in 2012 een gigantische Van Gogh-muur op Eindhoven Airport. Bijna honderdvijftig vierkante meter Van Gogh moet de arriverende reizigers in de bagagehal duidelijk maken dat hier de roots van de beroemde schilder liggen.
FilmindustrieOok de televisie- en filmindustrie doken op het zielige verhaal van de straatarme schilder die doodziek stierf en pas na zijn dood beroemd zou worden. Er verschenen verschillende films en series, zoals 'Van Gogh; een huis voor Vincent' van de EO, waarin Barry Atsma de beroemde schilder vertolkt. Er zou ook nog een grote Hollywoodproductie in de maak zijn waar onder anderen Rutger Hauer aan meedoet.
Studenten van de NHTV maakten de eerste Van Gogh-game, er verscheen eerst een stripboek over Van Gogh dat snel was uitverkocht en dit jaar een glossy over de schilder waarin wereldberoemd acteur Johnny Depp zich uitspreekt over de Brabantse schilder: "Hij is mijn favoriete outsider", aldus Depp.
[YouTube:body:https://youtu.be/KZbwoqbJda4]
Aardappeleters aan Ikea-tafelMeubelconcern Ikea bracht voor een reclamecampagne in kranten en tijdschriften 'De Aardappeleters' van Van Gogh tot leven. Dat werd met figurerende modellen uitgebeeld en daarbij ontbraken uiteraard niet de originele Ikea-meubels.
Genoeg bedrijven proberen nog steeds een slaatje te slaan uit de erfenis van de Brabantse schilder. Dat is in 2015 alleen maar toegenomen, omdat het dit jaar het Van Gogh-jaar is. Het is 125 jaar geleden dat de schilder overleed. Dat betekent bussen vol Japanners en Amerikanen die terug willen naar de roots van Van Gogh en gek genoeg hoort daar een paraplu met een afdruk van 'De Sterrennacht' of een aansteker met een print van 'Zonnebloemen' bij.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.