Veel te veel giftreinen maar vooraf controleren mag niet: 'Wet werkt niet als verwacht'

EINDHOVEN - Staatssecretaris Sharon Dijksma kan er momenteel weinig doen dat er op onder meer het Brabantse spoor te veel gevaarlijke stoffen vervoerd worden. Volgens haar laat de wet het simpelweg niet toe om van tevoren controle te houden over het aantal wagons met giftige stoffen dat over de Brabantroute rijdt.
"De extra veiligheid die we hebben georganiseerd, halen we niet overal zoals verwacht.” Dat zei de staatssecretaris donderdag tegen de Kamercomissie Infrastructuur en Milieu.

De Kamerleden willen weten hoe het kan dat niemand zich aan de afspraken lijkt te houden over het aantal wagons met gevaarlijke stoffen. Begin juli komt het ministerie met een analyse die duidelijk moet maken hoe het kan dat het afgelopen jaar veel te veel giftreinen reden.

LEES OOK: Onderzoek naar giftreinen door Brabant: 'Er zijn niet voor niets afspraken gemaakt'

Pas achteraf tellen
Eind mei bleek dat er veel te veel van zulke treinen door onder andere Breda, Tilburg en Eindhoven rijden. In Eindhoven mochten eigenlijk 2100 wagons met lpg rijden, maar er reden er volgens de cijfers 8400. Dat is vier keer zo veel. Daarover wilden Kamerleden opheldering.

Stientje van Veldhoven (D66) vroeg zich af wat de overschrijdingen betekenen voor omwonenden. Daarnaast vond de politica het raar dat er alleen achteraf gecontroleerd kan worden wat er op het spoor rijdt. “Moeten we dat niet al van tevoren doen? Dan kunnen we het wellicht ook voorkomen.”

Maar dat kan op dit moment dus niet, omdat de wet dat niet toelaat. Pas achteraf kan de balans opgemaakt worden, omdat het gaat over het totale aantal giftreinen in een jaar.

'Geen onacceptabel risico'
Hoeveel wagons er over het spoor mogen rijden is vastgelegd in de wet Basisnet Spoor. Die trad vorig jaar in werking en de overschrijdingen vonden plaats binnen de eerste negen maanden na invoering. Volgens de staatssecretaris is Nederland ‘aan het pionieren’ met de wet.

“Het ligt bovenop bestaande internationale wetgeving. Het is dus al veilig, maar deze wet zou het nog veiliger maken. Maar we voldoen sowieso aan de Europese regels, dus er is geen onacceptabel risico voor omwonenden."

“Het is een duivels dilemma”, stelt Betty de Boer (VVD). De stoffen moeten immers vervoerd worden. “Maar ik zou één wagon in de achtertuin al niet fijn vinden. Ik heb zorgen voor de omwonenden, want waardoor komt dit nou?” De Boer legde daarnaast aandacht op het feit dat er veel fouten worden gemaakt in de registratie van wat er in de wagons zit.

LEES OOK: Treinen met giftige gassen en brandbare stoffen in de ban

Iets waar ook CDA’er Martijn van Helvert zich op focust. “Als de overheid zegt dat er een maximum is, dan moet dat ook echt een maximum zijn. We zouden graag een ‘zwarte lijst’ zien van vervoerders of bedrijven die niet of niet goed melden wat ze op het spoor hebben rijden. We hebben het wel over de binnensteden van grote steden in Brabant”, benadrukte hij. “Er blijven treinen met gevaarlijke stoffen, maar dat moeten we wel goed regelen.”

Maatregelen voor Brabant
De staatssecretaris wil vooralsnog niet gaan sleutelen aan de wet. “Als we dat meteen doen al we de normen niet halen geven we richting bewoners ook geen goed signaal af”, stelt ze. “Het is een ingewikkelde wet met berekeningen die achteraf moeten gebeuren.”

De staatssecretaris belooft voor Brabant te gaan kijken naar maatregelen die de overlast minder moeten maken en om met alle betrokken partijen te gaan praten. “Maar eerst wil ik preciezer duidelijk hebben wat nou de oorzaken zijn van de overschrijdingen. Dan gaan we om de tafel en kijken naar de mogelijkheden.”
Meer over dit onderwerp:
breda giftreinen goederenvervoer goederentrein