Mariapaviljoen, Popmonument en TilburgsAns genomineerd voor Erfgoedprijs Brabant - Omroep Brabant

Mariapaviljoen, Popmonument en TilburgsAns genomineerd voor Erfgoedprijs Brabant

18 september 2015 om 14:23
nl
Het Mariapaviljoen in Den Bosch, het project Popmonument in Bergen op Zoom en TilburgsAns zijn genomineerd voor de Brabantse Erfgoedprijs. De provinciale Erfgoedprijs wordt om het jaar uitgereikt, met het doel vernieuwing en ontwikkeling in de regionale erfgoedsector te stimuleren. De winnaar van de Erfgoedprijs verdient 10.000 euro.
Geschreven door

Het Mariapaviljoen is volgens de jury 'een mooi voorbeeld van herbestemming in een vergeten stukje Den Bosch'. De horeca-onderneming in het voormalige sanatorium van het Groot Ziekengasthuis kreeg een nieuwe plek in een multifunctionele horeca-onderneming. Zo wordt volgens de jury 'het verhaal achter dit erfgoed op innovatieve wijze verteld aan een breed publiek.'
Origineel en succesvolPopMonument koppelt volgens de jury 'origineel en succesvol' jong publiek en erfgoed, monumenten en hedendaagse muziek. 'Door middel van popacts en speciale rondleidingen wordt beleving en sfeer gecreëerd op verrassende plekken in Bergen op Zoom, waar je anders niet komt. Zowel het verhaal van de monumentale locatie als het verhaal van de muziek staan hierbij centraal. Met deze bijzondere vorm van storytelling wordt de belangstelling voor erfgoed bij een nieuwe, jongere doelgroep geprikkeld. PopMonument biedt zo een frisse en originele aanvulling op het aanbod van Open Monumentendag.'
OntdekkingstochtTilburgsAns is een initiatief van typografisch vormgever Sander Neijnens en illustrator Ivo van Leeuwen. TilburgsAns is een lettertype, maar bevat ook pictogrammen van specifieke Tilburgse locaties, evenementen, per­sonen en begrippen. Er zijn onder meer tekeningen gemaakt van het station, trappistenklooster Koningshoeven, de kruikenzeiker en het Draaiend Huis. De invalshoek waarmee TilburgsAns het erfgoed van Tilburg benadert, spreekt volgens het juryrapport 'bijzonder tot de verbeelding'. Het wordt fris, uniek, creatief en innovatief genoemd.
'Door middel van een zelf ontworpen lettertype en iconen gaat het project op ontdekkingstocht om de verhalen van de stad Tilburg op te halen en door te vertellen. De lokale identiteit wordt hiermee op originele wijze vertaald in taal en beeldtaal. Deze benadering bevat een potentie die verder reikt dan Tilburg.'
De winnaar van de Erfgoedprijs wordt in oktober bekend gemaakt, tijdens de Dutch Design Week.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.