Minder vertragingen door extra locomotief Intercity Direct Amsterdam-Breda

29 september 2015 om 19:10
nl
Sinds het begin van de zomer test de NS een aangepaste Intercity Direct die in eerste instantie tussen Amsterdam en Rotterdam over de HSL gaat rijden. De nieuwe trein krijgt twee locomotieven: één voor en één achter, zo worden de treinen betrouwbaarder.
Geschreven door

Uiteindelijk worden alle Intercity Direct-treinen voorzien van deze tweede locomotief. Dat geldt ook voor de huidige treinen tussen Amsterdam en Breda.
Geen Fyra-kleuren meerDe nieuwe treinen krijgen meteen de NS-kleuren geel en blauw, waarmee afscheid wordt genomen van het rood en wit van de Fyra, de voorloper van de Intercity Direct.  
Wanneer de treinen van de IC Direct die Breda aandoen worden vervangen door nieuw materiaal, kan de NS nog niet zeggen.
Wel is zeker dat nog vóór eind dit jaar reizigers tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam drie keer per uur met een Intercity Direct kunnen reizen: twee keer per uur tussen Amsterdam en Breda en één keer met de nieuwe derde trein. In het voorjaar 2016 gaat er zelfs nog een extra vierde IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam rijden.
Snelle verbinding maar met veel uitvalWie veel reist met Intercity Direct weet dat de trein regelmatig uitvalt, schrijft de NS op haar website. Soms is een defecte trein de oorzaak, of zijn er problemen met het spoor op de HSL of met de Schiphollijn.
In het eerste halfjaar van 2015 alleen al hebben IC Direct-treinen op tien dagen ernstige last gehad van weersomstandigheden of stroomstoringen met uitval tot gevolg.
Twee locomotieven per treinDe huidige Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit hoeft straks niet meer.
De tweede locomotief van de nieuwe trein moet gaan zorgen voor een betrouwbaarder treindienst op dit traject.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.