'Schade door water komt later', Elzas Passage Helmond ondergaat verbouwing na gesprongen leiding

8 oktober 2015 om 15:40
nl
De Elzas Passage in Helmond ondergaat begin volgend jaar een grootschalige verbouwing. Aanleiding is de grote waterleidingbreuk die het winkelcentrum afgelopen zomer trof. Zeker negentien winkels kampen daardoor nog met schade.
Geschreven door

Dat meldt voorzitter Wim Bogart van de winkeliersvereniging donderdag aan Omroep Brabant. Hij sprak woensdagavond met de winkeliers en burgemeester Elly Blanksma over de waterschade.
De conclusie: het gaat nog maanden duren voordat alles weer als vanouds is.
Water teisterde winkelcentrumEind juli kreeg het winkelcentrum te maken met wateroverlast nadat de hoofdwaterleiding was gesprongen. De schade was groot. Het gehele winkelcentrum stond blank en op sommige plekken was de vloer ingezakt.
[YouTube:body:https://www.youtube.com/watch?v=tntivFVb5fQ]
De grond onder de vloer is op sommige plekken nog lang niet droog. "Met andere woorden: hij is nog te nat om er een andere vloer op te kunnen leggen", vertelt Bogart. "Dit betekent dat pas in januari of februari met de werkzaamheden kan worden begonnen."
Nachtelijk werkHet werk vindt naar verwachting 's nachts plaats. Dit betekent dat bezoekers het winkelcentrum overdag gewoon kunnen bezoeken. Bogart verwacht niet dat het nachtelijke werk voor overlast zorgt. "Dat gebeurt allemaal binnen, dus omwonenden merken hier niets van."
De werkzaamheden zullen naar verwachting zes weken duren en moeten na carnaval klaar zijn. Eind oktober komt er daarnaast een tijdelijke noodvloer. Dat is nodig omdat sommige tegels spontaan omhoog komen door de waterschade.
Helmond helpt winkeliersDe winkeliers krijgen volop steun van de gemeente Helmond, benadrukt Bogart. Die steun betreft dan vooral het versneld verkrijgen van vergunningen voor bijvoorbeeld het plaatsen van een grote afvalcontainer. Er is geen sprake van ondersteuning in financiële zin, benadrukt de gemeente desgevraagd.
De breuk in de waterleiding ontstond weliswaar al afgelopen zomer, maar pas nu wordt de schade langzaamaan zichtbaar. Dat merkt ook een medewerkster van Julia's Home, één van de getroffen winkels. "Schade door water komt later", constateert de medewerker.
[YouTube:body:https://www.youtube.com/watch?v=R4ZsXuIfQ5I]
Nog lang niet alle problemen voorbijTenminste negentien winkels kampen nog met een vorm van waterschade, waaronder Julia's Home. Die winkel was twee maanden dicht vanwege herstelwerkzaamheden, maar de grond is nog steeds vochtig. De harde vloer is nu deels vervangen door tapijt zodat er kan worden gelucht.
En daar blijft het niet bij: "In februari gaan we waarschijnlijk weer een week dicht om de vloer helemaal te vervangen", zegt de medewerkster van de bed- en badgoederenwinkel. "Ook hebben we tussen de vijftien en twintig dekbedden moeten weggooien, omdat ze nat waren en daardoor gingen stinken. Ze kostten tussen de 300 en 800 euro."
'We hadden beter brand kunnen hebben'Een groot probleem waar de winkeliers mee kampen, is het feit dat waterschade niet altijd even makkelijk is te bewijzen. Dit betekent dat de verzekeraar misschien niet alles kan vergoeden. "Wat dat betreft zou je beter kunnen hebben dat alles in brand heeft gestaan. Dan is er in ieder geval geen twijfel over mogelijk."
Overigens is Julia's Home verzekerd tegen waterschade, net als de meeste winkels. Toch zijn er enkele winkeliers die alles zelf moeten ophoesten. Een financiële strop, die in extreme gevallen uiteindelijk fataal voor een onderneming kan zijn.
Miljoenen euro's schadeVoorzitter Bogart van de winkeliersvereniging kan nog geen exact schadebedrag noemen, omdat de evaluatie van de schade nog volop bezig is. Dat komt mede doordat de grond nog niet droog is.
"Maar we rekenen zeker op enkele miljoenen. Het is nog niet bekend wie het grootste deel gaat betalen. We zijn daarover in overleg met juristen."
LEES OOK: Nachtmerrie voor winkeliers Elzas Passage twee maanden na de wateroverlast nog niet voorbij

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.