Presentatie onderzoeksrapport vliegramp MH17: de belangrijkste conclusies op een rij - Omroep Brabant
Video

Presentatie onderzoeksrapport vliegramp MH17: de belangrijkste conclusies op een rij

13 oktober 2015 om 14:19
nl
Het toestel van vlucht MH17 is op 17 juli vorig jaar neergeschoten door een BUK-raket. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dinsdag in haar onderzoeksrapport naar de oorzaak van de ramp.
Geschreven door

"Het toestel is links geraakt toen een raketkop ontplofte van het type 9N314M, afgevuurd door een BUK-grondraketsysteem", aldus Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid tijdens de presentatie van het rapport op Vliegbasis Gilze-Rijen. "Het toestel viel in de lucht uiteen. Wrakstukken kwamen in een gebied van vijftig vierkante kilometer in Oost-Oekraïne terecht. De raket kwam uit een gebied dat in handen was van de pro-Russische separatisten."
[YouTube:body:https://youtu.be/aNNOX2O1cFQ]
"Middengedeelte vloog in brand""Het staartstuk van het toestel stortte eerder neer dan het middengedeelte. Het middengedeelte, waar ook de motoren zaten, vloog in brand en kwam ondersteboven op de grond terecht."
De nabestaanden van de slachtoffers werden dinsdag voorafgaand aan de presentatie in een hotel in Den Haag bijgepraat over de resultaten van het rapport.
Snel buiten bewustzijn geraakt en overledenVolgens een nabestaande die dinsdag door de Onderzoeksraad voor Veiligheid werd geïnformeerd, zijn de slachtoffers heel snel na het inslaan van de BUK-raket al buiten bewustzijn geraakt en overleden. De drie bemanningsleden van de cockpit waren op slag dood.
Lees ook: 'Nabestaanden MH17: ‘Ik wil dat iemand hiervoor gaat boeten’
Het valt echter niet uit te sluiten dat sommige inzittenden enige tijd bij bewustzijn zijn gebleven tot één tot anderhalve minuut waarin het vliegtuig neerstortte. De Onderzoeksraad voor Veiligheid acht het 'waarschijnlijk dat de inzittenden zich nauwelijks realiseerden wat er met hen gebeurde'.
ZuurstofmaskerTijdens de identificatie van de slachtoffers is bij een passagier een zuurstofmasker rond de hals aangetroffen. Het is onduidelijk hoe het masker daar kwam.
  [tweet:body:https://twitter.com/FerencTriki/status/653894074714472448]Cockpit na inslag afgescheurdDe cockpit is na de inslag van de raket afgescheurd. Daardoor was er geen zuurstof meer en zijn de passagiers bijna onmiddellijk overleden, aldus de nabestaande.
Oekraïne had luchtruim moeten sluiten"Op het moment van de ramp op 17 juli vlogen 61 vliegmaatschappijen uit 32 landen boven Oekraïne", citeerde Joustra uit het rapport. "Die dag waren er 160 vluchten boven het oorlogsgebied. Er was voldoende aanleiding om het luchtruim boven Oekraïne uit voorzorg te sluiten, maar niemand nam maatregelen omdat gedacht werd dat de burgerluchtvaart geen gevaar liep."
Lees ook: 'Harde conclusie over vliegramp MH17: 'Oekraïne had luchtruim moeten sluiten'
[tweet:body:https://twitter.com/tomroepbrabant/status/653893313670578176]De bevindingen van de raad werden officieel openbaar gemaakt op vliegbasis Gilze-Rijen waar de raad het afgelopen jaar een groot deel van het onderzoek op de wrakstukken van het vliegtuig uitvoerde. Bij de crash in de Oekraïne kwamen 298 mensen om het leven, onder wie vijftig uit Brabant.
'Indrukwekkende' reconstructie van cockpit vliegtuigBij de presentatie werd een deel van het wrak van het gecrashte vliegtuig getoond. Journalisten noemden de reconstructie 'indrukwekkend' en 'ontstellend'. Het is een stalen traliewerk waarop flarden van de rood-wit-blauwe buitenkant van het toestel van Malaysia Airlines zijn bevestigd.  
[tweet:body:https://twitter.com/Meboerefijn/status/653902752305778688]Er zijn tientallen inslagen te zien, vooral aan de voorkant van het toestel. Duidelijk is te zien dat de raket aan de linkerkant van het toestel is ingeslagen.
BrokstukkenRuim een half jaar na de ramp met de MH17 kwamen brokstukken van het vliegtuig aan op de basis. Gedurende een periode van nog eens ruim een half jaar werden die brokstukken onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De onderzoekers wilden vaststellen wat er precies is gebeurd. Behalve de brokstukken zijn ook de stoffelijke resten van de slachtoffers onderzocht op sporen. [tweet:body:https://twitter.com/tomroepbrabant/status/653887750651953152] RTL citeerde uit het rapport van de OVV: 'Een deel van de passagiers heeft ernstig letsel opgelopen, met waarschijnlijk de dood tot gevolg. Bij anderen heeft de blootstelling binnen zeer korte tijd geleid tot verminderd bewustzijn of bewusteloosheid. Niet kon worden vastgesteld op welk moment de inzittenden zijn overleden. De val op de grond was niet te overleven. De onderzoeksraad heeft geen aanwijzingen gevonden voor bewuste handelingen van inzittenden na de ontploffing van de raket. Het is aannemelijk dat de inzittenden, de situatie waarin zij zich bevonden, nauwelijks konden bevatten.'Uitwijken voor een stormUit de bijeenkomst met de nabestaanden bleek ook dat vlucht MH17 moest uitwijken voor een storm en daardoor boven gevaarlijk gebied in Oekraïne kwam te vliegen.
De schuldvraag werd dinsdag niet beantwoord. Dat is de taak van justitie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekeek alleen de feiten.
ThemasiteLees alle berichtgeving over het vliegtuigongeluk op de themapagina omroepbrabant.nl/vliegramp.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.