Robots in de gezondheidszorg: Brabantse studenten werken aan oplossingen in Robot Challenge

TILBURG - Hoe maak je personeel in de gezondheidszorg vertrouwd met robots en wat kunnen robots betekenen voor dementerenden? Het komend half jaar werken studenten van vier Brabantse universiteiten en hogescholen samen aan antwoorden op deze vragen. Ze doen mee aan de allereerste Robot Challenge Brabant, die maandagavond in Tilburg van start ging.

De veertig studenten komen uit verschillende studierichtingen. "Dat is de kracht van de challenge," zegt Ton Wilthagen, professor arbeidsmarktstudies aan Tilburg University. "Ze krijgen straks allemaal met robots te maken. Door ze nu al na te laten denken over bijvoorbeeld de ethische aspecten van het gebruik van robots in de gezondheidszorg, doen ze ervaring op die ze later meenemen in hun werk."

'Steentje bijdragen aan innovatie'
Simone Hogendijk studeert toegepaste gerontologie. "Dat is de leer van het ouder worden." Ze doet mee aan de Robot Challenge omdat ze geïnteresseerd is in nieuwe technieken en de toekomst met robots. "Ik wil mijn steentje bijdragen door mee te denken over de manier waarop je robots invoert in de gezondheidszorg. Hoe gaan medewerkers en personeel daarmee om?"  

Bas van Weegberg is tweedejaars student bestuurskunde aan Tilburg University. "Het is enorm belangrijk om na te denken over robots in de gezondheidszorg. Er is bijvoorbeeld veel angst dat het banen zal gaan kosten, maar ook: hoe beleven mensen de zorg als daar robots in mee gaan doen?"  

'Geen extra studiepunten'
Door de studenten te koppelen aan de praktijk wil de Robot Challenge Brabant een stevige basis leggen voor een koppositie van Noord-brabant als robotprovincie. De studenten hebben tot januari de tijd om met hun slimme oplossingen te komen. "Nee, het levert hen geen extra studiepunten op," zegt professor Wilthagen. "Maar ze krijgen wel een certificaat dat het op hun cv heel goed zal doen."
Deel dit artikel: