Krakkemikkige Fyra liet ook Brabant in de kou staan, opheffing Beneluxtrein was dom - Omroep Brabant

Krakkemikkige Fyra liet ook Brabant in de kou staan, opheffing Beneluxtrein was dom

28 oktober 2015 om 13:04
nl
Het drama met de hogesnelheidstrein Fyra is ontstaan doordat de regering en NS het belang van de reiziger helemaal uit het oog verloren. Dat concludeert de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra in haar eindrapport ‘De reiziger in de kou’.
Geschreven door

De parlementaire enquêtecommissie onderzocht waarom het zo lang duurde voordat de Fyra-treinen over de peperdure hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Breda en Brussel gingen rijden. Ook bekeek ze waarom de NS de krakkemikkige Italiaanse Fyra selecteerde voor de Hogesnelheidslijn.
Die treinstellen waren van zo'n slechte kwaliteit dat ze begin 2013 na enkele weken al van het spoor werden gehaald.
LEES OOK: Fyra-fiasco: wie is verantwoordelijk voor flop die 800 miljoen kostte?
Verwachting gewektIn haar eindrapport concludeert de enquêtecommissie dat de regering en de NS ook de Brabantse treinreizigers in de kou hebben laten staan. In de concessie die aan de NS werd verleend voor de hoge snelheidslijn waren er geen doorgaande treinen vanuit de Randstad naar de Brabantse stedenrij. Dit terwijl het kabinet wel de verwachting had gewekt dat die snelle verbinding met de Brabantse steden er zou komen.
Met het Belgische spoorbedrijf NMBS en de Belgische overheid waren er daarnaast geen harde afspraken gemaakt over een aparte hoge snelheidsdienst tussen Brussel, Antwerpen en Breda. Die is er uiteindelijk ook nooit gekomen.
Opheffing onverantwoordVerder oordeelt de parlementaire enquêtecommissie dat de opheffing van de Beneluxtrein eind 2012 onverantwoord en onverstandig was. Daardoor was er geen terugvaloptie toen de Fyra-treinen niet bleken te voldoen. De Beneluxplustrein die er na het drama met de Fyra is gekomen, doet er volgens de enquêtecommissie een half uur langer over dan de oude Beneluxtrein en is daarom ‘geen volwaardig alternatief’.
Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus zeggen in een reactie op het rapport van de enquêtecommissie dat de Beneluxplustrein snel over het HSL-traject tussen Breda en Antwerpen moet gaan rijden om de reistijd met België te verkorten. Ook zou er een aparte Intercityverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen moeten blijven bestaan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.