'Doekje voor 't bloeden', noemt actiegroep het halveren van nachtvluchten Eindhoven Airport
Wim Scheffers van de actiegroep is vooral blij dat Mansveld het tijdstip waarop de laatste vliegtuigen binnen moeten zijn, naar voren heeft gehaald.
Overlast in de zomer"Nu mogen vliegtuigen tot middernacht binnenkomen, maar als die uitlopen wordt het soms één uur 's nachts voordat ze landen." Dat half uur eerder maakt volgens Scheffers veel uit in de overlast die omwonenden van Eindhoven Airport hebben van de nachtelijke vluchten.
In het voorstel van de oud-staatssecretaris mogen er na elf uur 's avonds nog maar vier vliegtuigen landen op Eindhoven Airport. "Dat is op de korte termijn goed nieuws," zegt Scheffers.
'Ronduit belachelijk'"Maar in de drukke zomermaanden vindt ze het goed als dat aantal oploopt naar zes. Juist als iedereen met mooi weer met de ramen open slaapt komen er meer vliegtuigen over."
Wim Scheffers noemt het 'ronduit belachelijk' dat vliegtuigen van Ryanair en Transavia op zondag al vanaf 7 uur 's ochtends mogen opstijgen. De actiegroep heeft lang geprobeerd om het weekend voor omwonenden te respecteren en vluchten pas vanaf 8 uur toe te staan.
Weekendrust omwonenden ondergeschikt"Maar uiteindelijk hebben we de zaterdag losgelaten, dan vliegen ze al vanaf 7 uur." Hij is verbijsterd dat Mansveld in haar voorstellen het commerciële belang van Ryanair en Transavia zwaarder heeft laten wegen dan de weekendrust van de omwonenden.
"Als mensen die onder de aanvliegroute wonen een uurtje per week extra vragen om op gang te komen, dat is ze dus gewoon niet gegund."