'Helse' rit in bomvolle trein: ook in herfstvakantie topdrukte binnen en buiten de spits

30 oktober 2015 om 15:20 • Aangepast 21 november 2020 om 15:02
nl
De intercity van Eindhoven naar Amsterdam zit deze vakantieweek nog voller dan normaal. Vooral het stuk tussen Den Bosch en Utrecht is volgens reizigers 'hels'. De NS zet extra personeel in op het perron om alle reizigers op een rustige manier de trein in te leiden. Maar volgens reizigers zouden extra treinstellen een betere oplossing zijn.
Profielfoto van
Geschreven door

Het is halftien op een donderdagmorgen in de herfstvakantie. Geen tijdstip waarop je een overvolle trein verwacht. Toch heeft de NS daar wel op gerekend. Er staan drie NS-medewerkers in gele jassen op perron 4 in Den Bosch, waar de trein richting Utrecht en Amsterdam binnenrijdt.
'Te druk voor kaartcontrole'"We verwachtten deze week extra veel reizigers omdat het herfstvakantie is en omdat dit de laatste week is van een kortingsactie. De treinen zijn dan zo vol dat we niet door de trein kunnen lopen voor kaartcontrole. We kunnen wel hier op het perron zorgen dat mensen veilig kunnen instappen en wijzen op de treinstellen waar nog plek is."

Wachten op privacy instellingen...

Volgens vaste pendelaars op dit traject is deze topdrukte echter geen uitzondering. "Ik snap niet waarom de NS niet kiest voor langere, dubbele treinen. Elke rit staan er mensen in deze intercity, binnen en buiten de spits en echt niet alleen in de vakantie. Als er dan nog een storing bij komt en er treinen uitvallen, is het helemaal niet te doen."
'Dit is het geld niet waard'Ook deze donderdag is het raak. Zeker twintig mensen staan in het stuk tussen de coupés. Die coupés zitten en staan ook helemaal vol. "Ik betaal elk jaar bakken met geld aan de NS, maar eigenlijk is het dat geld op deze manier niet waard." Anderen nemen de trein om files te ontwijken en te kunnen werken. "Maar vaak komt dat er niet van omdat het zo druk is dat je niet kan zitten."
Een woordvoerder van de NS stelt dat het een van de drukste trajecten van Nederland is, maar dat er buiten de spits genoeg zitplekken zijn voor reizigers. "Maar moeten mensen verder doorlopen in de trein." Daarnaast betaal je volgens de NS voor een plek in de trein, niet voor een zitplaats. Voor de problemen in de spits maakt de NS plannen voor de lange termijn. Zo wil zij in 2017 zes intercity's per uur laten rijden op dit traject in plaats van de vier die er nu rijden.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.