Video

Files op A58 tussen Breda en Eindhoven kosten bedrijfsleven het meest

23 november 2015 om 06:53
nl
Files op de A58 tussen Breda en Eindhoven kostten het bedrijfsleven vorig jaar 8,4 miljoen euro. Dit traject staat daarmee op nummer een in de filelijst van verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en TNO.
Profielfoto van Verschuren Corné
Geschreven door
Verschuren Corné

De A58 stond in 2013 nog op plek drie met 7,2 miljoen euro schade voor de transportsector. Het is volgens TLN moeilijk te verklaren waarom de A58 is gestegen naar de eerste plek.
Maximum capaciteit bereiktEr zijn op die weg geen grote werkzaamheden geweest. Wel is bekend dat de weg al jaren aan het maximum van zijn capaciteit zit. Ook de A27 tussen de knooppunten Gorinchem en Hooipolder is een van de knelpunten in het Nederlandse wegennet.  
Files kostten het Nederlandse bedrijfsleven vorig jaar in totaal 852 miljoen euro. Dat berekende TNO in opdracht van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Ergernis en vertragingsschadeHet schadebedrag na fileleed een jaar eerder kwam uit op 797 miljoen euro. De brancheverenigingen benadrukten maandag de noodzaak van investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen, nu de filedruk opnieuw toeneemt.
Naast ergernis en directe vertragingsschade leiden files volgens de organisaties ook tot andere kosten. Zo kan de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om goederen toch op tijd af te leveren.
Drukker door verbeterde economieOok eist het inspelen op files aanpassingen in de rit- en routeplanning en dus extra inspanning op het gebied van logistiek. Verder zorgen files voor vertragingen in het productieproces van bedrijven.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wijst er in een reactie op dat de Nederlandse snelwegen intensief worden gebruikt en dat het weer drukker wordt op de weg nu het beter gaat met de economie.
“Na de periode van dalende files nemen deze sinds een jaar weer toe nu het weer beter gaat met de economie, maar ze zijn nog altijd flink minder dan de piek in 2008.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.