Video

Brabanders zeer ontevreden over bereik mobiele telefoon, rapportcijfer 5,1

31 oktober 2016 om 08:42
nl
Naar de zolder lopen, een rondje rijden met de auto, een vaste lijn aanschaffen of gewoon niet meer bellen; voor veel Brabanders is het aan de orde van de dag. Onze provincie scoort een onvoldoende voor mobiel bereik. Uit een enquete die door 4300 Brabanders werd ingevuld blijkt dat inwoners van onze provincie het minst tevreden zijn over het bereik met hun mobiele telefoons in vergelijking met de rest van het land.
Profielfoto van Pepijn Nagtzaam
Geschreven door
Pepijn Nagtzaam

Samen met de NOS en andere regionale omroepen heeft Omroep Brabant onderzocht of mensen tevreden zijn met het bereik van hun mobiele telefoon. Het gemiddelde cijfer dat in onze provincie wordt gegeven is een 5,1. Landelijk is dat gemiddelde een 5,8.
LEES OOK: Slecht bereik kan levens kosten: ‘Sms voor reanimatiehulp komt te laat aan’
Het bereik wordt het slechtst gewaardeerd in het Drentse Westerveld, met een 3,6. Op de tweede plaats staat dan Sint-Oedenrode met een 3,7. Dat komt doordat het bereik in het dorp Olland erg slecht is. Ook Baarle-Nassau komt er bekaaid vanaf, daar geven inwoners een 3,8. Zware onvoldoendes dus.
Op straat met je agendaVreselijk irritant, vinden veel mensen. In Heusden bijvoorbeeld, waar een man die voor zijn werk moet bellen dan maar buiten gaat staan met zijn agenda. Of bewoners van grensgemeenten die continu op het Belgische netwerk zitten. In Woensdrecht woont iemand die de Belgische meldkamer aan de lijn krijgt als hij 112 belt.
Bekijk hier hoe tevreden mensen in jouw gemeente zijn over het bereik: [localfocus:https://localfocus2.appspot.com/581354ab21cb6]
In de reacties op onze enquete komen honderden voorbeelden voorbij. Vooral in het buitengebied lopen de frustraties soms hoog op. “Als een kroegbaas een leeg glas bier verkoopt, krijgt ‘ie ook geen geld. Waarom een provider dan wel?”
Tweederde heeft slecht bereikVan de respondenten geeft ruim twee derde aan dat ze slecht bereik hebben rondom het huis. Slechts een derde geeft aan dat ze daar tevreden over zijn. Tien procent zegt in huis nooit verbinding te hebben. Meer dan de helft moet op een speciale plek in huis gaan staan om bereik te hebben.
KPN, een van de grootste providers van het land, laat in een reactie weten dat ze bezig zijn met een investeringsplan om in heel Nederland extra masten te bouwen en te zoeken naar andere oplossingen. Toch waarschuwen ze dat er in dunbevolkte gebieden altijd plekken zullen blijven waar de dekking niet optimaal is.  
Belangrijk om te vermelden is dat niet iedereen negatief is. Van de 4.300 respondenten geeft ongeveer de helft een voldoende; zij hebben meestal gewoon bereik en 37 procent (1.587 mensen) belt in huis altijd zonder problemen. Anderen accepteren het zoals het is en maken er het beste van. “Lekker rustig, je kan werken zonder afleiding”, schrijft iemand uit Zundert.
VerantwoordingDe regionale omroepen en de NOS wilden graag weten hoe mensen in huis het bereik van hun mobiele telefoon ervaren. Bezoekers van de site van de regionale omroepen werd gedurende twee weken gevraagd een online enquêteformulier in te vullen. Dat hebben landelijk meer dan 23.000 mensen gedaan.
Hoewel mensen met klachten wellicht eerder geneigd zijn mee te doen, zegt toch de helft dat ze prima ontvangst in huis hebben. In Brabant reageerden 4278 mensen.
LEES OOK:  CDA stelt vragen over slecht mobiel bereik: 'Onwenselijk in de slimste provincie van Nederland'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.