Facebook voelt concurrentie van eigen WhatsApp, weet onderzoeksbureau uit Den Bosch

10 december 2015 om 11:21
nl
Facebook is het grootste en meest gebruikte social media-netwerk, maar krijgt steeds meer concurrentie van WhatsApp. Dat concludeert een onderzoeksbureau uit Den Bosch. Nederlanders delen steeds bewuster berichten, foto's en video's. Persoonlijke gebeurtenissen delen zij vaker met een kleinere, specifieke groep via WhatsApp.
Profielfoto van Verschuren Corné
Geschreven door
Verschuren Corné

Facebook wordt hierdoor steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video's en foto's. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.677 Nederlanders.
Populairste netwerk Facebook is verreweg het populairste social media-netwerk. Driekwart van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp en LinkedIn volgen op gepaste afstand.
Contact onderhouden met vrienden en kennissen (en oude bekenden) is nog steeds de belangrijkste reden voor het gebruik van social media. Foto's delen en bekijken, is daarna de belangrijkste reden.
Drie keer zoveel foto's via WhatsApp Foto's delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto's op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (elf foto's per maand).
Vooral 18- tot 35-jarigen delen intensiever foto's via WhatsApp (zeventien foto's) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand ten opzichte van 2,2 linkjes via WhatsApp.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.