NS wil treindrukte tegengaan: Bussen tussen Den Bosch-Utrecht en extra intercitystop in Rosmalen

22 december 2015 om 20:30
nl
De NS gaat op het traject tussen Den Bosch en Utrecht ‘op zeer korte termijn’ bussen inzetten tijdens spitsuren. Ook maakt de intercity Nijmegen-Den Bosch vanaf 8 februari in de ochtendspits een extra stop in Rosmalen. Zo hoopt de NS de drukte in de treinen in de ochtend- en avondspits tegen te gaan.
Profielfoto van Vorstermans Ron
Geschreven door
Vorstermans Ron

Reden voor de extra stop in Rosmalen zijn de overvolle Sprinters naar Den Bosch. De NS was eerder al een proef met de inzet van bussen begonnen. Het bedrijf noemt het ‘een tijdelijke oplossing, die ook elders kan worden ingezet om drukke sprintertrajecten iets te ontlasten’.
Maatregelen op verzoek van staatssecretarisDe plannen zijn onderdeel van een pakket aan maatregelen dat de NS dinsdag presenteerde om de drukte volgend jaar en begin 2017 aan te pakken. De maatregelen worden op nadrukkelijk verzoek van staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) doorgevoerd.
Zo wordt al het ‘niet noodzakelijke’ onderhoud deels uitgesteld. Oude dubbeldekkers worden daarnaast opgeknapt,  in sommige sprinters komen meer tweede klasse-plaatsen en 31 Mat ’64 treinstellen blijven, ondanks het aangekondigde vertrek, nog even rijden. Naast Den Bosch-Utrecht, gaan ook op andere drukke trajecten in de spits bussen rijden. Kantoorpersoneel van de NS reist vanaf volgend jaar bovendien buiten de spits.
Betere economie, meer reizigersAfhankelijk van de periode in het jaar komt de NS volgend jaar 10 tot 45 rijtuigen te kort. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe. Ook reizen meer studenten met de trein.
Bovendien wordt er in 2016 op een groot aantal plekken gewerkt aan het spoor en stations. Daardoor kunnen er minder treinen rijden.
Rover tevreden, maar niet gerustReizigersorganisatie Rover is tevreden over de maatregelen die NS neemt om de overvolle treinen komend jaar tegen te gaan. Maar, vreest de organisatie, hiermee behoren de problemen nog niet tot het verleden.
Volgens Rover hangen de overvolle treinen veelal samen met vertragingen en incidenten 'waar er dagelijks te veel van zijn op het spoor'. Rover gaat komend jaar naar eigen zeggen de ontwikkelingen op de voet volgen om te zien of de maatregelen voldoende effect hebben.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.