Ook Brabantse supermarkten Jumbo en Nettorama doen de plofkip in de ban

29 december 2015 om 16:02
Wachten op privacy instellingen...
Omroep Brabant
1/2 Wakker Dier en ZLTO over het verdwijnen van de plofkip uit de supermarkt
De plofkip hoort waarschijnlijk vanaf 2016 tot het verleden. Naast Albert Heijn en Lidl doen ook de Brabantse supermarktketens Jumbo en Nettorama de vetgemeste kip komend jaar in de ban. Dit hebben de bedrijven laten weten aan dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
Profielfoto van Cartens Raoul
Geschreven door
Cartens Raoul

Wakker Dier spreekt van een doorbraak. "Bijna de helft van de Nederlandse kipconsumptie is hiermee in één klap plofkipvrij. Het is nog niet het welzijnsniveau dat we willen, maar wel een omslagpunt om bij stil te staan."
Eigen type kipDe supermarkten stappen over op een eigen type kip die wat betreft welzijn tussen plofkip en kip met een 'Beter Leven ster' van de Dierenbescherming inzit. Albert Heijn en Lidl stappen 1 januari over, Jumbo uit Veghel volgt half februari. De overstap geldt alleen voor verse kip, niet voor bijvoorbeeld vleeswaren.
De Oosterhoutse discounter Nettorama verkoopt nu nog tien tot vijftien procent vlees van plofkippen. Volgens directeur Harry Sulmann is het de bedoeling dat in 2016 is teruggebracht naar nul.
Aanpassingen  nodigDe discussie over plofkippen speelt al jaren in de pluimveesector. Volgens Hugo Bens, vakgroepvoorzitter pluimvee van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie, is het verdwijnen van de plofkip uit de winkels vooral een verdienste van de sector en de retail.
Het overschakelen op andere kippenrassen kan in de huidige stallen. Dan moeten de stallen wel iets worden aangepast. Als moet worden voldaan aan de wensen van de Dierenbescherming om de leefomstandigheden van de kippen te laten voldoen aan een 'Beter Leven ster', dan zijn grotere aanpassingen nodig.
Ook moeten er door de pluimveehouders ook nieuwe vergunningen worden aangevraagd. Volgens Bens is het door de strenge regels in Brabant lastig om zo'n vergunning te krijgen.
Na de supermarkt nu de horecaWakker Dier voert sinds 2012 actie tegen wat zij de plofkip noemen. Het vlees van een kuiken dat extreem snel groeit in stallen waar het met twintig soortgenoten op een vierkante meter leeft. Na de supermarkten richt de organisatie nu haar pijlen op de horeca waar volgens Wakker Dier nog volop plofkip wordt verkocht.
"Het zit in vleeswaren en snacks en staat nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen", aldus Wakker Dier.

Tip ons!
Heb je een foutje gezien of een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Wachten op privacy instellingen...