'Touched by the devil': kruipt onder de huid van onze Jeroen Bosch

7 januari 2016 om 18:52
nl
Hoe lang kijken mensen naar een schilderij? Volgens veel onderzoek niet meer dan tien tot twintig seconden. Maar er zijn uitzonderingen. De film 'Touched by te Devil' van Pieter Huystee gaat over zo'n uitzondering. De mannen van het Jeroen Bosch Research and Conservation Project die een makkelijke stoel voor een schilderij zetten om eens heel rustig en heel precies te kijken.
Profielfoto van Windhorst Peter Pim
Geschreven door
Windhorst Peter Pim

Vier jaar volgde Pieter Huystee de kleine groep kenners die de hele wereld is afgereist om alle schilderijen van Jeroen Bosch aan een technisch onderzoek te onderwerpen.
Zijn documentaire is sinds donderdagavond op een groot aantal plaatsen te zien. De film zet een deur open naar een wereld die maar weinig mensen kennen, maar die wel meteen tot de verbeelding spreekt.
Den Bosch op de kaart Het Bosch Research and Conservation Project heeft Den Bosch in de hele wereld op de kaart zetten. Hoe kan een provinciehoofdstad die geen enkel schilderij van de middeleeuwse meester bezit de grote musea van de wereld verleiden om wereldberoemde schilderijen uit te lenen?
Het lukte mede door de wetenschappelijke prestaties van het Research and Conservation Project. Die gaven Den Bosch de statuur die nodig is om bijvoorbeeld met het Louvre en het Prado om de tafel te gaan zitten.
Jeroen Bosch helptIs een film van mannen die met allerlei apparaten schilderijen bestuderen spannend? Pieter Huystee wordt in ieder geval geholpen door Jeroen Bosch.
In de films zijn de prachtige details van zijn werk zichtbaar die in het echt vaak nauwelijks opvallen (zeker niet in twintig seconden). En zeker wie over de schouders van de onderzoekers meekijkt als infrarode opnamen de tekening onder de verf zichtbaar maken, ziet veel nieuws.
Spannende onderhandelingen Spannend zijn de onderhandelingen tussen de Nederlandse deskundigen en de museummensen. Ze houden allemaal van Bosch, maar de Nederlanders hebben geen schilderijen en de musea wel, zoals een medewerkster van het Prado fijntjes uitlegt.
Tegen het eind van de film wordt van twee schilderijen geconstateerd dat ze toch niet door Bosch zijn geschilderd. De kijker weet dan al hoe lang en hoe stevig er is gestudeerd. Het moment zelf is bijna een anticlimax.
Een paar mannen achter een tafel met een laptop. "Dan kunnen we niet anders dan ..." Een knikje en dat is het dan. Het klinkt gek maar het is heel spannend.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.