Te land, ter zee en onder de grond: Brabant blijft cruciale rol spelen in vervoer goederen

21 januari 2016 om 18:17
nl
Het netwerk in Brabant voor het vervoer van goederen en grondstoffen is enorm. En dat vervoer gaat niet alleen over de weg, maar ook over water, het spoor en via ondergrondse buizen. In het programma Onder Ons spraken gedeputeerde voor mobiliteit Christophe van der Maat, transportondernemers Karel van Rooij en Michel van Dijk en Bram Hendrix van AutomotiveNL met elkaar over de toekomst van het vervoer in Brabant.
Profielfoto van Bergen Manon van
Geschreven door
Bergen Manon van

Per jaar worden er zo'n 700.000 containers met goederen vervoerd in onze provincie. Voornamelijk door vrachtwagens. Gedeputeerde Christophe van der Maat zet zich in voor meer vervoer over water en het spoor. "Iedere grote boot haalt negentig vrachtwagens van de weg", zegt Van der Maat in Onder Ons.
Transportondernemer Karel van Rooij, directeur Van de Broek Logistics in Helmond, rijdt met zijn tachtig vrachtwagens door heel Europa. Hij voelt zich niet bedreigd door de plannen van de provincie. “Transport gaat door de lucht, per boot, met de trein, maar de laatste schakel gaat over de weg. En wij kunnen het laatste onderdeel daarvan blijven, als we daarin goed investeren.”  
Efficiënter en veiligerProvincie, transportondernemers en de Automotive campus in Helmond werken nauw met elkaar samen om tot slimme oplossingen te komen. Volgens Bram Hendrix, adviseur smart mobility, gaat de techniek helpen voor efficiënter en veiliger vervoer.
"In de toekomst krijgen we zelfrijdende vrachtwagens. Die dichter op elkaar kunnen rijden en zelf afstand bewaren. Dat wordt 'platoonen' genoemd." Op 1 april gaat er zo'n platoon door Brabant rijden met als eindbestemming Rotterdam.
Gateway to EuropeDuurzaamheid staat bij veel bedrijven hoog in het vaandel. En daar profiteert transportondernemer Michel van Dijk van Inland Terminal Veghel van. Schepen stoten gemiddeld vijf keer minder fijnstof uit dan een vrachtwagen. Ze hebben het de laatste jaren steeds drukker gekregen. "Zeker sinds de komst van het Màximakanaal. Dat kwam voor ons als een geschenk uit de hemel".  
Provincie en ondernemers blijven ook in de toekomst met elkaar samenwerken. Want als bijvoorbeeld het vervoer over de weg beter en efficiënter wordt, profiteert ook het transport over het water. "Ik kan de goederen vanuit de havens naar het binnenland brengen, maar daarna moet het verder over de weg. We zijn met elkaar de 'gateway to Europe'.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.