Tweede Kamer wil onderzoek naar luchtvervuiling na snelheidsverhoging

8 maart 2016 om 17:27
nl
De Tweede Kamer wil dat er een officieel onderzoek komt naar de gevolgen van de verhoging van de maximumsnelheid op vele snelwegen naar 130 kilometer per uur. Onlangs bleek dat liefst zeven Brabantse snelwegen mogelijk flinke impact hebben op de luchtkwaliteit.
Profielfoto van Yoeri Nijs
Geschreven door
Yoeri Nijs

De Tweede Kamer wil dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onderzoekt of de verhoging leidt tot overschrijding van de Europese luchtkwaliteitsnormen. De Kamer steunde daarmee een motie van Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66.  
Ook de PvdA steunde het verzoek van de oppositie. De regeringspartij is geen principieel tegenstander van verhoging van de maximumsnelheid, maar vindt dat het niet tot meer overlast moet leiden voor mens en milieu. Voor de VVD is het ophogen van de snelheid een belangrijk punt.
Meeste snelwegen 130 kilometer per uurVVD-minister Melanie Schultz van Verkeer en Waterstaat streeft ernaar om uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 km te kunnen rijden. Eind 2011 ging de Kamer akkoord met de verhoging van de maximumsnelheid.
Onlangs bleek echter dat liefst zeven Brabantse wegen in de top tien staan van smerige snelwegen in Nederland. Van alle trajecten waarop nu 130 kilometer per uur mag worden gereden, lopen de omwonenden van de A27 bij Breda de grootste risico's.
Schultz: lucht blijft voldoende schoonVanwege de alarmerende berichten over de luchtvervuiling, eiste de Tweede Kamer opheldering van minister Schultz. Zij beweerde juist op basis van adviesbureau Tauw dat de lucht voldoende schoon blijft als de snelheid naar 130 kilometer per uur omhoog gaat.
LEES OOK: Alarmerende cijfers over luchtvervuiling langs Brabantse snelwegen

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.