Avans-student ontwikkelde sensor voor NASA die misschien in ruimtestation terechtkomt

15 maart 2016 om 15:50
nl
Hij is pas 22, maar heeft nu al voor de NASA gewerkt: de Bredase elektrotechniek-student Martin de Natris liep vijf maanden stage op de Universiteit van Florida. Hem werd gevraagd om een sensor te ontwikkelen die golfbewegingen van vloeistoffen zoals water en stikstof kan meten. Pas gaandeweg kreeg hij in de gaten dat de opdracht van NASA kwam.
Profielfoto van Pennings Mathijs
Geschreven door
Pennings Mathijs

"Ik deed het onderzoek voor een masterstudent. Later kwam ik erachter dat NASA het verzoek had gedaan. Bij NASA zijn ze namelijk bezig met hoe vloeistoffen reageren in de ruimte. Hoe ze op en neer klotsen als er geen zwaartekracht is."
Hele eerVolgens De Natris is NASA erg geïnteresseerd in zijn prototype en denkt het agentschap erover om de techniek in te bouwen in het internationale ruimtestation. "Het is nog maar een voorstel. Het is nog niet definitief en de sensor moet nog verder ontwikkeld worden, maar het is wel een hele eer dat er interesse is getoond."
Voor de 22-jarige student was de tijd in Florida een geweldige ervaring. "Je leert zoveel mensen kennen uit andere landen. Dat maakt het heel erg bijzonder."
Wanneer NASA besluit om de sensor ook echt te gaan gebruiken, weet Martin op dit moment niet. "Als ze ervoor kiezen, moet het prototype nog worden doorontwikkeld en daar kan veel tijd overheen gaan."
Beetje gelukVoor Martin is de eerste stap een publicatie die hij schrijft over zijn project. Met een beetje geluk komt de publicatie terecht in de IEEE Sensors. Dat is het online nieuwsblad van 's werelds grootste vereniging van professionals zoals ingenieurs, wetenschappers, wiskundige, informatici en fysici.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.